Water komt gewoon uit de kraan – Dag 216

Vanmorgen hoorde ik op de radio dat het vandaag de Dag van de Waterbesparing is. Dat is een mooi item voor mijn blog, dacht ik gelijk. Maar na wat speurwerk op internet heb ik niets kunnen vinden. Dus misschien heb ik het wel verkeerd verstaan. Als die dag er nog niet was dan roep ik hem zelf hierbij uit. Water komt niet overal zomaar uit de kraan en is in vele delen van de wereld behoorlijk schaars. Zonder water kunnen we niet bestaan. Als het water door erosie van de grond ook nog eens gelijk wegspoelt en alle vruchtbare aarde meesleept dan is het moeilijk voedsel verbouwen.

Het is geen overbodige luxe om eens stil te staan bij hoe welvarend wij zijn. We hoeven de kraan maar open te draaien en we hebben kwalitatief goed water. Het kan vast altijd beter en dus drinken veel mensen water uit een fles dat ze voor (te) veel geld kopen in de winkel. Daar doe ik al niet aan mee omdat ons water goed genoeg is. Om de flessen water bij jou op tafel te krijgen is ook nog eens behoorlijk wat energie nodig, om nog maar te zwijgen van de berg plastic die na het nuttigen over blijft.

Ooit schreef ik op mijn andere blog al eens over dit onderwerp onder de titel: “Water komt niet altijd uit de kraan“. Hierin heb ik ook het filmpje opgenomen “The story of bottled water”, de moeite van het bekijken waard.


Wat kunnen we zoal doen om water te besparen:

  • Korter douchen
  • Waterbesparende kranen installeren
  • Doe de kraan dicht tijdens het tanden poetsen
  • Water opvangen via regenpijpen voor gebruik in de tuin
  • De tuin niet onnodig sproeien, bij voorkeur vroeg in de ochtend
  • Toiletspoelknop met keuze veel of weinig water
  • Toiletdoorspoeling met regenwater
  • Wassen met een volle wasmachine
  • Minder wassen, kleding kan best wat langer gedragen worden en een schone handdoek in de badkamer hoeft ook niet iedere dag
  • Was groente af in een teiltje in plaats van onder een stromende kraan
  • Doe bij het koken de deksel op de pan
  • De afwasmachine alleen laten draaien als hij vol is
  • Leer je kinderen zuinig om te springen met water!

En kijk bij de aanschaf van nieuwe apparaten hoeveel water ze gebruiken.

 

Geef een reactie

