Gezond oud worden – Dag 213

Gisteravond was er een programma op NPO2 over de voedselzandloper van de Belgische arts en schrijver Kris Verburgh. Vandaag wees iemand mij op de uitzending die ik niet had gezien. Maar waar zouden we zijn zonder internet en Uitzending gemist? Nou doe ik nooit aan diëten dus heb ik mij niet verdiept in de voedselzandloper die al een tijdje in de belangstelling staat, ook Sonja Bakker is volledig aan mij voorbij gegaan, of liever gezegd niet aan mij besteed.

Voedselzandloper TrouwIk volg mijn eigen methode van twee keer per jaar een week vasten, dat werkt voor mij het beste. Nu denk je natuurlijk “dat is ook een dieet”, daar heb je in zeker opzicht gelijk in. Maar ik doe dat om mijn lichaam te reinigen en de bijkomstigheid is dat ik goed op gewicht blijf. Echter de voedselzandloper is niet echt een dieet als wel een advies voor een bepaald voedingspatroon. En in die opzicht is het beslist een eyeopener. Verburgh is arts en houdt zich vooral bezig met veroudering en hij kwam tot de conclusie dat ons voedingspatroon voor een groot gedeelte verantwoordelijk is of wij lang leven of niet en kan ons leven zomaar 15 jaar verlengen.

De voedselzandloper rekent genadeloos af met de schijf van 5. Hierin wordt vooral de nadruk gelegd op granen en zetmeelproducten dat wil zeggen brood, pasta, rijst en aardappelen. In feite zijn dit allemaal (snelle) suikers. Ook zuivel en vooral rood vlees passen niet in een gezonde levensstijl. Maar ja hoe moet je ontbijt er dan uitzien als je geen brood wilt eten? Uit fruit natuurlijk! Maar om nu te zeggen dat ik ’s morgens met mijn slaaphoofd zin heb om een fruitsalade klaar te maken? Nee dus. Maar iets vaker dan nu kan best, vooral in de zomer natuurlijk, want dan hangt het voor het grijpen.

Heel opmerkelijk was vooral dat voeding bepaalde chronische aandoeningen kan omkeren zoals diabetes en hart- en vaatziekten en dat is alleen al een reden om er beslist notie van te nemen. Een aantal voedingsproducten komen gelukkig wel voor in de voedselzandloper: chocolade met 70% cacao en koffie. Zonder dat kan ik niet – alleen in mijn vasten weken dan.  Gezond oud worden kan door niet te roken, matig met alcohol, gezond, matig en niet te vet eten en veel bewegen, maar vooral een positieve instelling. Het is dus niet alleen voedsel dat telt.

Zelf de aflevering bekijken kan op NTR Academie.

 

4 thoughts on “Gezond oud worden – Dag 213

  1. Ik als diabeet kan s’morgens geen fruitsalade eten daar stijgt mijn suikerspiegel enorm door .Misschien vreemd maar van veel fruit word ik dikker door al het suiker wat ik dan binnen krijg .Ik vind het jammer want ik ben dol op fruit.Maar tomaat en radijs komkommer is ook lekker

  2. Pingback: De invloed van dieetgoeroes – Dag 345 | Uit de Klei getrokken

  3. Pingback: Paleo lifestyle – Dag 361 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

