De voordelen van een handige maatbeker – Dag 209

Mijn man heeft er een handje van om teveel rijst of pasta te koken. Ondanks dat hij ook al meer dan 25 jaar eten kook krijgt hij het niet in zijn vingers om de juiste hoeveelheid af te meten. Er zijn verschillende hulpmiddelen die ik zelf in de loop der jaren heb gebruikt en waardoor ik redelijk goed weet hoeveel er gekookt moet worden om precies de benodigde hoeveelheid op tafel te krijgen. Maar bij hem wil het maar niet lukken.

Hij laat mij meestal het meetwerk doen. Wat het nog gekker maakt is dat hij als wij aan tafel zitten en hij de deksel optilt vaak zegt: “Nou schat deze keer heb je echt te weinig gekookt”. Om aan het eind van de maaltijd te moeten concluderen dat het weer helemaal op is en niemand nog honger heeft. “Tja een kwestie van gevoel” zeg ik dan.

Er blijft bij hem dus vaak wat voedsel over. Niet zo lang geleden was er in een supermarkt een handige actie: bij twee pakken rijst of pasta een speciale maatbeker cadeau. Wat een goed idee en dus nam ik er gelijk twee mee. De maatbeker bevat aan de ene kant verschillende soorten pasta en aan de andere kant soorten rijst, waar ik zelfs nog wat van kan leren. En met de onderkant meet je de spaghetti af. Heel handig!

Nu hebben wij nooit zo’n moeite met overgebleven voedsel want een beetje rijst kan altijd naar de kat of wordt verwerkt in een ander gerecht. En overgebleven pasta gaat door de sla of in de soep. Hoewel we voor ons gevoel niet veel voedsel weggooien blijkt de gemiddelde Nederlander toch 47 kg eten per jaar weg te gooien. Dat kan dus beter, te beginnen met een handige maatbeker.

Nog handiger – voor mijn man dan – is het om de maatbeker ook daadwerkelijk te gebruiken. Helaas doet hij dat maar zelden. Dus de handige maatbeker heeft in ons gezin nog weinig effect gehad. Evenals de toelichting dat het gat in de spaghettilepel er niet zomaar zit, nee het rondje is de maat voor de juiste hoeveelheid spaghetti voor 1 persoon. Weinig mensen schijnen dat te weten. Bij deze.

En als je niet genoeg hebt aan deze maatbekertips kijk dan op deze site voor een hele leuke spaghetti meter.

i-could-eat-a-horse

 

3 thoughts on “De voordelen van een handige maatbeker – Dag 209

  1. Ik gebruik gewoon de weegschaal. Deed ik al in mijn studententijd. De aangegeven porties zijn ook maar gemiddelden die lang niet voor iedereen opgaan. Als je altijd weegt, weet je precies wat je nodig hebt voor je gezin.

    • Dank je Alida, uiteraard is dat ook een handige tip.
      Overigens ben ik het met je eens dat maatbekers ook niet precies zijn, ik meet altijd wat minder af omdat wij matige eters zijn.
      Hartelijke groet, Jolanda

  2. Pingback: Hoe voorkomen we voedselverspilling – Dag 210 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

