Vraag naar duurzame voeding groeit – Dag 207

Dat mensen steeds bewuster worden van wat ze eten blijkt uit de stijging van duurzame voeding. Opvallend is dat voedsel zonder duurzaamheidskeurmerk een daling liet zien. De consument heeft dus heel nadrukkelijk de weg naar duurzame voeding gevonden. Vooral de consumptie van duurzame vis en eieren is sterk gestegen, dat heeft vooral te maken met het feit dat al één op de drie producten een duurzaamheidskeurmerk heeft. Blijk baar stimuleert het keurmerk de keuze van de consument.

KeurmerkenOok opvallend is dat we het afgelopen jaar weer minder vlees zijn gaan eten. Dat vind ik zelf een goede ontwikkeling. Vlees is namelijk behoorlijk belastend voor het milieu en dan vooral de productie van rundvlees. Dat we minder vlees eten komt het duurzame behoud van de aarde ten goede. En ook hiervoor geldt dat van de totale vleesconsumptie het aandeel duurzaam geproduceerd vlees is gestegen. Dus we eten met z’n allen minder vlees, maar als we dan vlees eten dan in ieder geval vaker biologisch en diervriendelijk.

Een keurmerk is geen sinecure want bijvoorbeeld de term ‘biologisch’ is beschermd en wordt in Nederland uitgegeven en gecontroleerd door het Skal. Ik kweek mijn eigen pompoenen ik werk volledig biologisch en ga eigenlijk nog een stap verder dan dat, omdat ik ook de grond met respect behandel volgens de principes van de biologisch dynamische methode (BD, uitgegeven en gecontroleerd door Demeter), maar omdat ik geen keurmerk heb mag ik mijn pompoenen niet als biologisch of BD aanprijzen.

Uiteraard prijs ik mijn waar wel aan als ‘eerlijk’, ‘puur natuur’ en ‘lokaal’. Ik zeg er voortdurend bij dat het op biologisch dynamische wijze verbouwd wordt, maar dat maakt het wel ingewikkeld. Ik wil het met klanten hebben over hoe gezond pompoenen zijn en wat je allemaal met pompoen kunt doen maar ondertussen heb ik het vaker over het keurmerk dan ik zou willen. Voor mijn bescheiden oogst is het niet rendabel om een keurmerk aan te vragen. Wellicht in de toekomst als mijn oogst het toelaat laat ik mij wellicht nog certificeren.

 

One thought on “Vraag naar duurzame voeding groeit – Dag 207

  1. Pingback: Het ondoorzichtige woud aan keurmerken – Dag 208 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

