Kruiden drogen – Dag 206

Omdat wij vandaag logees krijgen moest de gastenbadkamer gereed gemaakt worden. Deze badkamer is een ideale plek om kruiden te drogen, het is een droge donkere ruimte met voldoende ventilatie, daarom had ik er een paar weken geleden tijm en rozemarijn te drogen gelegd. Nu zijn kruiden nog volop vers te gebruiken maar als de winter invalt niet meer. Dus begin ik op tijd met het aanleggen van de wintervoorraad. Inmiddels waren de kruiden droog genoeg dus was het hoog tijd ze in potten op te bergen.

WP_001663De keuken rook heerlijk van de verse kruiden tijdens het inmaken. Van de rozemarijn heb ik een pot vol. De tijm blijft lang vers dus heb ik maar een klein beetje gedroogd. Het is een hele zoektocht hoe kruiden te kweken en te bewaren. Daar ben ik niet zo lang mee bezig, maar het is heel leuk om dat uit te vinden. Kruiden zijn niet alleen te gebruiken in de keuken om mee te koken, maar ook om geurzakjes te maken voor in de kast of op de wc. En uiteraard zijn veel kruiden bruikbaar om er thee van te zetten. Net als in de moestuin bouw ik het langzaam op. Ieder jaar neem ik een aantal nieuwe kruiden om uit te proberen.

In het voorjaar hebben wij een bezoek gebracht aan “Agnes Kruidentuin” op het Landgoed Eyckenstein in Maartensdijk. Agnes Looman runt daar een kruidentuin en droogt zelf haar kruiden. Wij waren erg onder de indruk van de droogcabine die ze heeft. Toen ik zo bezig was met het verwerken van de kruiden zei mijn man tot mijn verbazing dat hij voor mij ook een droogcabine wil bouwen zodat ik nog meer kruiden kan verwerken. Ik was verbluft. Meestal moet ik eindeloos soebatten als ik weer eens iets nieuws in mijn hoofd heb dat gemaakt moet worden. En nu kwam hij hier spontaan mee. Ik ben blij. Maar pas echt blij als hij er daadwerkelijk mee aan de slag gaat.

Als je meer wilt lezen over het bewaren en drogen van kruiden is er genoeg te vinden op internet. Hier een beknopt overzicht van de meest gangbare kruiden.

 

Geef een reactie

