Bedden opmaken – Dag 205

Aan het begin van het moestuinseizoen is het belangrijk om de bedden op te maken waar het zaaigoed in komt te staan. Dat betekent zorgen dat er geen of in ieder geval zo min mogelijk onkruid op komt zetten tussen het zaaigoed en om een vruchtbare bodem te creëren zodat het zaaigoed optimaal kan groeien. Dat kan door de bedden vanuit verschillende lagen op te bouwen. Hoe dat werkt heb ik al beschreven in mijn blogje dag 47 bij de start van de moestuin en liet ik het filmpje zien van de Engelse tuinder Mark Abbott-Compton die het praktisch voordoet.

WP_001662Nu het einde van het moestuinseizoen in zicht is zijn een aantal bedden inmiddels leeg. De sla is opgegeten, de peultjes zijn uitgebloeid, de pluksla is op zijn einde en het eerste aardappelbed is geleegd. Dus komen er bedden leeg te staan. Om ze nog een keer te vullen voordat de winter invalt hebben we vandaag een flinke laag compost naar de moestuin gebracht. Nu kan ik nog een laatste zaaironde doen. Vandaag heb ik voor de laatste keer spinazie gezaaid en rode krulsla. De komende dagen ga ik nog wat andere groente zaaien.

Nadat ik het zaaibed gevuld had en er flink wat water op gegoten stond ik nog even na te genieten van het resultaat en mijmerde over hoe de komende weken er uit gaan zien met de laatste oogst van het seizoen. In mijn ooghoek zag ik onze kat Lous aan komen wandelen. Zij liep langs het net ingezaaide bed snuffelde wat en voor ik het goed een wel in de gaten had groef ze een gat in het zojuist ingezaaide bed. Ja geef haar eens ongelijk. Wat zou jij doen als je kat was en je makkelijk een gat kan graven in rulle grond?

Maar voor ze daadwerkelijk op het gat kon gaan zitten had ik haar al duidelijk laten weten dat het niet de bedoeling was. Dus ging ze een paar bedden verderop zitten. Ik heb haar maar laten gaan en toen ze weer vertrokken was heb ik met de schep de kattenuitwerpselen uitgegraven en in de container gegooid. Ik kon het haar niet kwalijk nemen. In ieder geval was zij net als ik tevreden over het resultaat van de frisse bedden.

En wil je alsnog een filmpje zien hoe je de bedden op moet maken dan kan je in het volgende filmpje zien hoe dat werkt.

 

Geef een reactie

