Slakken een gevaar voor het vliegverkeer – Dag 201

Ja, je leest het goed slakken zijn niet alleen een gevaar voor de groente in de moestuin maar zelfs voor het vliegverkeer. Niet dat ze vliegen, maar juist door het feit dat ze zo langzaam schuifelen en daarbij ook nog eens een slijmspoor nalaten. Onder de kop “Slakkengevaar” beschrijft de NRC in de krant van 19 augustus 2014 welke dieren een gevaar vormen voor het vliegverkeer. Het is duidelijk komkommertijd dat dit soort artikelen de serieuze kranten haalt.

Slak met huisjeIk wist natuurlijk allang wat voor afschuwelijk ongemak slakken veroorzaken. Want probeer ze maar eens te vangen – de meest diervriendelijke manier om er vanaf te komen – dan heb je namelijk binnen no time zoveel slijm aan je handen dat je niets meer fatsoenlijk kunt aanpakken omdat het pardoes je handen uitfloept. Het doet mij ineens weer denken aan de eerste keer dat mijn man onze ingezeepte pasgeboren baby heel langzaam in de tummy tub liet zakken. Op het moment dat onze zoon de bodem raakte maakte hij een kikkersprong omhoog en floepte hij, glibberig van de zeep, bijna uit mijn man zijn handen. De schrikreactie van mijn man staat voor altijd op mijn netvlies gebrand.

Slakken vormen uiteraard geen gevaar voor het vliegverkeer in de lucht maar wel op de start- en landingsbaan van een vliegveld. Het komt wel eens voor dat er zoveel slakken op de baan kruipen dat het vliegverkeer moet worden stilgelegd vanwege slipgevaar. Maar ook de slakkenetende vogels en de huisjes van de slakken vormen een gevaar, die kunnen namelijk in de motor terecht komen. Na een slakkeninvasie verwijderde men ooit op het vliegveld van Nice vijf kuub slakken en slijm. “Vijf kuub!”, denk je eens in hoeveel dat is. Gruwel. Ik moet er niet aan denken. Daar ben ik dus niets bij met mijn emmer vol slakken die ik zo nu en dan afvang.

Waarom heeft moeder natuur deze dieren gemaakt?”, vraag ik mij geregeld af “en waarom veroorzaken ze zoveel hinder?” Natuurlijk heeft de slak een functie, ze zijn nuttig als het gaat om het opruimen van (rottend) groenafval en het omzetten in compost. Maar waarom zijn ze zo succesvol in de voortplanting dat ze een ware plaag vormen? Hebben ze dan te weinig natuurlijke vijanden? Of worden de natuurlijke vijanden zoals vogels en egels door de chemicaliën in de natuur (pesticiden) zelf te veel uitgeroeid? Zucht.
 

Geef een reactie

