De agrarische sector schreeuwt moord en brand? – Dag 197

We schreeuwen wel heel erg hard dat de boycot van Rusland ons zo erg treft. Volgens het CBS wordt slechts 0,1% van onze export getroffen. Vooral de agrarische sector wil compensatie omdat de prijzen voor groente en fruit zijn gekelderd. Natuurlijk is het niet fijn en ieder agrarisch bedrijf dat of alleen tomaten teelt of alleen appels en peren hebben natuurlijk een probleem. Natuurlijk is dat een reden om boos te zijn.

Maar als ik het artikel in de NRC van 11 augustus mag geloven, waarin de suggestie gedaan wordt aan alle Nederlanders een peertje meer en pondje extra kaas te eten zodat de afname op peil blijft, dan valt het dus nog wel mee. Ik vraag mij wel af waarom de prijsdaling in de winkel niet wordt doorgevoerd, zodat de extra tomaten en het tweede komkommertje aantrekkelijk worden en de winkelmand in gaan. Strijken nu de supermarkten de extra voordeeltjes op? Dat is natuurlijk niet de bedoeling, daar word ik wel een beetje moe van.

Compensatie is het credo daar zorgen de brancheverenigingen wel voor. Maar zit hier ook niet een stuk ondernemersrisico in? Wat nu als een oogst tegen zit of geheel mislukt? Er zijn wel meer branches die problemen hebben. Kijk eens naar al die ZZP-ers die geen klussen hebben, niet terugvallen kunnen vallen op een uitkering maar direct de bijstand ingaan nadat ze hun huis, auto en pensioen hebben opgegeten. Die beroepsgroep krijgt toch ook geen compensatie. De agrariërs zijn  ondernemers en ondernemers lopen risico.

Wat ik jammer vind is dat we niet naar de mogelijkheden kijken. Als ik van een product een overvloedige oogst heb die ik niet zomaar kwijt kan dan ga ik er wat anders mee doen. Van tomaten kan prima tomatensaus gemaakt worden. Ingeblikt is tomatenpuree zeer lang houdbaar. Fruit kan op velerlei manieren worden gebruikt omdat het niet lang houdbaar is. De appels kunnen prima tot moes of tot appelsap gemaakt worden.

Laten we de uitdaging aangaan om nieuwe recepten te bedenken met alle overtollige producten. Ik zie de proeftafels al voor mij in de supermarkten! Dus 24Kitchen aan de slag, zou ik zeggen. Wie weet komen daar hele mooie dingen uit, waardoor we in de toekomst niet afhankelijk zijn van één marktpartij die wegvalt.

Actie voedselbankHet enige lichtpuntje van deze boycot is dat na een campagne op social media de voedselbanken overtollig voedsel en fruit krijgen toebedeeld. Hebben de minima ook een keer een voordeeltje!

 

One thought on “De agrarische sector schreeuwt moord en brand? – Dag 197

  1. Pingback: De soep werd niet zo heet gegeten – Dag 204 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

