De eerste pompoen is al rijp – Dag 196

Nog nooit eerder heb ik zo vroeg een pompoen geoogst. Het gaat enorm hard met de pompoenplanten. En dat terwijl ik aan het begin van het seizoen dacht dat we dit jaar geen pompoenoogst zouden hebben, alles wat fout kon gaan ging fout.

WP_001623De eerste planten had ik in de derde week van mei in de volle grond staan, eigenlijk iets later dan ik had gewild maar door de verkiezingen liep mijn planning behoorlijk uit. Vanaf dat moment was het behoorlijk vochtig weer. Op zich natuurlijk goed voor planten, maar het nadeel is dat het een overmatige hoeveelheid naaktslakken aantrok. Door de zachte winter waren er extra veel. Meestal haal ik ze met de hand weg, de meest effectieve manier, maar dit keer was er geen beginnen aan om moedeloos van te worden. Na enige tijd durfde ik gewoon de wei niet meer in om te kijken wat voor schade ze hadden aangericht.

Op aanraden van mijn man heb ik toch nieuwe planten gezaaid en uiteindelijk geplant. Vriendin Jenny hield mij maar steeds voor dat planten zichzelf kunnen verweren tegen de slakken. Uiteindelijk heeft ze wel gelijk gekregen. De planten die de slakkenaanval overleefden deden het daarna ook extra goed. Maar na de natte periode kwam er een hele droge periode waardoor de planten, aangevuld met nieuwe kweek, het ook weer moeilijk hadden. Maar uiteindelijk is het toch nog goed gekomen.

De Halloween pompoenen doen het uitstekend en natuurlijk de kleine oranje Fictor (zie foto). De Sweet Dumpling en de flespompoen laat nog even op zich wachten. Maar zoals het er nu uitziet kan ik eind augustus al op de markt gaan staan. Normaal zijn de eerste pompoenen ergens begin september oogstbaar. Vorig jaar was alles laat en kwam de eerste oogst pas in de derde week van september los. Het is ieder jaar weer een verrassing. We kijken er nu al naar uit om weer heerlijke pompoensoep te maken. Zelfs de kinderen zijn er dol op.

 

2 thoughts on “De eerste pompoen is al rijp – Dag 196

Geef een reactie

