De oogst is overvloedig, het onkruid ook – Dag 195

Nu ik dit stukje zit te tikken tintelen mijn handen. Al dagen lang ben ik de moestuin onkruidvrij aan het maken. Zelfs met handschoenen aan voel ik de brandnetels en de distels prikken. En zo nu en dan komt er nog zo’n heerlijke grijze steekvliegen voorbij die net even dat stukje blote huid weet te pakken, gisteren achter in mijn nek en nu voor in mijn hals. Niet fijn.

Het bed met prei moest ook nodig onder handen genomen worden. De prei was niet meer te zien. En een aantal bedden die al leeg waren staan nu weer vol met onkruid en moeten wederom leeggemaakt worden zodat de laatste zaaironde van het jaar de grond in kan voor verse groenten in het najaar.

De oogst is inmiddels op haar hoogtepunt. Iedere dag loop ik door de moestuin en de kas om wel iets te oogsten zoals courgettes, aubergines, paprika en tomaten.  Maar ook iedere dag zijn er wel snijbonen rijp genoeg om te oogsten. Als ze te groot worden dan zijn ze niet lekker meer, dus bijhouden is het devies, evenals de sperziebonen. De laatste pruimen zijn inmiddels ook rijp. En binnen niet al te lange tijd kunnen ook de handperen geoogst worden, dat zijn er veel dit jaar.

De bloemkolen en broccoli zijn ook dit jaar weer geen succes geworden. Ik weet niet wat het is maar mij is dat nog nooit echt goed gelukt. Ieder jaar maar een of twee, de rest is of door de slakken opgegeten of ze blijven te klein en voor ik het weet schieten ze door en staan ze in bloei. Het is wel een schrale troost te zien dat het Maarten ’t Hart ook niet lukt om grote bloemkolen te kweken. Net als hij blijf ik het toch iedere keer weer proberen. Wie nog zinvolle tips heeft laat maar horen.

De bietjes

De bietjes

Gisteravond heb ik voor de eerste keer van het seizoen rode biet gekookt. Toch maar gewoon in de pan op het fornuis, hoewel Maarten ’t Hart de nog jonge bieten in aluminiumfolie in de oven bereid. Die van mij waren zo jong niet meer, maar doen qua smaak niet onder voor de kleinere knollen. Met 1,5 uur zachtjes aan de kook waren ze gaar. Een deel hebben we gisteravond gegeten, een deel zit nu in de vriezer, kant-en-klaar voorgesneden gereed om verderop in het jaar te gebruiken en een deel is verwerkt tot bietensalade om vandaag te eten. Heerlijk.

Voor wie Maartens moestuin niet heeft gezien is alsnog te bekijken: Aflevering 5 gaat over bietjes, bloemkool en spitskool. In deze aflevering komen ook de slakken en de pispotjes aan de orde evenals het kloven en het hakken van houtjes. Maarten pelt de gekookte bietjes met blote handen af, dat doe ik anders. Ik laat ze eerst wat afkoelen en dan gebruik ik van die latex handschoenen (gewoon bij de Hema te koop) zodat mijn handen schoon blijven. Net zo makkelijk.

 

Geef een reactie

