Vergroening van steden – Dag 194

Ooit wel eens van biophilic cities gehoord? Vast niet want het is ook een begrip wat nog niet zo lang bestaat en niet zo breed in de belangstelling is. In het Engels wordt het ook wel aangeduid als ‘greening of cities’. Hoewel ik niet meer in de stad woon maar op het platteland, alwaar ik mijn project ga starten, heeft dit onderwerp wel mijn aandacht. Van jongs af aan ben ik al bezig met het ‘vergroenen’ van mijn omgeving, eerst in huis, later ook op mijn balkon om vervolgens verder te gaan in de tuin. In mijn werk heb ik ook altijd planten om mij heen gehad. Zodra ik ergens kwam te werken waar geen planten waren nam ik ze zelf mee.

Omdat steeds meer mensen in steden wonen en deze trend zich voort blijft zetten is de kans groot dat we het contact met de natuur kwijt raken. Om de cijfers er maar even bij te pakken: In 2007 was het kantelpunt wat betreft de urbanisatie en woonde er voor het eerst in de geschiedenis meer mensen in steden dan op het platteland. Naar verwachting zullen in 2050 6,3 miljard mensen in steden wonen, wat neerkomt op ca. 70% (bron: United Nations Population Fund).

Op zich hoeft verstedelijking geen slechte ontwikkeling te zijn omdat in steden de bedrijvigheid groot is en de vernieuwing en innovatie juist daar ontstaat waardoor de kans op werk ook groot is. En inmiddels hebben we onze voedselstroom zo geoptimaliseerd (zie mijn blogje 153) dat al die mensen in steden continu gevoed kunnen worden. Maar het grootste probleem van de urbanisatie is dat we steeds meer tussen steen en beton komen te wonen. Daarom is er een beweging gaande om de natuur naar de stad te halen. Dit uit zich niet alleen door de aankleding van de stad maar ook door het aanleggen van (moes)tuinen op daken. Deze beweging krijgt vorm onder de naam biophilic cities en betekent het integreren van natuur in stadsontwerp en stedenbouw.

De volgende documentaire over Singapore geeft een goed beeld van deze ontwikkeling. Bij ons zien we voorbeelden als stadstuinen, stadsboeren en gemeenschappelijke moestuinen in buurten en die tegemoet komen aan de behoefte om zowel het contact met voeding te vergroten als ook de natuur dichterbij te halen. Vergroening van de omgeving verhoogt de gezondheid omdat het fijnstof opvangt en zuurstof afgeeft. Onderzoek wijst uit dat werknemers beter presteren in een groene omgeving (Bron: onderzoek Raanaas e.a. 2011). Het bedrijfsleven ziet inmiddels ook steeds meer in dat een natuurlijke werkomgeving loont. Daarom worden steeds meer bedrijfspanden van planten voorzien, maar het mag best nog wat uitbundiger, zoals de voorbeelden in Singapore laten zien.

 

Geef een reactie

