Zon, regen en pispotjes – Dag 192

Wat hebben we toch een geweldige zomer! Alles groeit en bloeit dat het een lieve lust is. Ik zie bloemen, planten en vogels die ik nog niet eerder in mijn tuin heb gezien. Iedere dag ben ik weer verbaasd als ik wat nieuws ontwaar. Onlangs was daar zelfs een papegaaiachtige vogel groen met een rode kop en snavel en blauwe vleugels. Hij was vast ontsnapt uit een volière neem ik aan, die zal niet spontaan een nieuw leefgebied hier in de Betuwe gevonden hebben.

Toch heeft het ook een negatieve kant want door de overmatige zon afgewisseld met regen groeien ook de planten die ik liever niet in mijn moestuin heb. We zijn maar een weekje weggeweest maar de tuin leek wel ontploft. De afgelopen dagen zijn we flink aan de slag geweest om datgene wat we gezaaid en geplant hadden weer zichtbaar te maken. Met als resultaat: enorme bergen groen die we uit de moestuin hebben gehaald.

Vooral de haagwinde, ook wel pispotje genoemd, is een ware plaag in de tuin. Meterslange draden draaien zich overal langs en omheen. Aan het begin van het seizoen probeer ik zoveel mogelijk haagwinde te verwijderen door de wortels uit te graven. De wortels zijn witte lange draden en makkelijk te herkennen in de zwarte aarde. Maar dit jaar wint de haagwinde, evenals de distel die ook welig tiert. Bij het weghalen van al het ongewenste groen uit de aardappelbedden kwamen heel wat aardappelen tevoorschijn. Mooie grote aardappelen, terwijl ik een paar weken geleden nog dacht dat ik phytophthora in mijn aardappelen had, onterecht dus.

Niet alleen de moestuin maar ook de composthoop was overwoekerd. Ik kon geen compost meer scheppen. Daarom zijn we gisteren aan de slag gegaan om ook die weer toegankelijk te maken. De nieuwe composthoop met alle groene ‘afval’ is gigantisch. Door deze uitbraak van groei kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de klimaatverandering een feit is. Een zachte winter en een voorjaar en zomer die bijna een maand voorlopen op wat normaal is. Wat kunnen we nog meer verwachten, vraag ik mij toch wat verontrust af?

 

Geef een reactie

