Mijn pruimenjam – Dag 186

Vorige week waren we op vakantie in Frankrijk. Mijn zoon is dol op aardbeienjam op zijn croissantje dus haalde hij ons over om bij ons bezoek aan de supermarkt een pot jam mee te nemen. Thuis hebben we alleen zelfgemaakte jam, maar nooit van aardbeien. Ik ben dol op aardbeien maar vind het zonde om er jam van te maken. We eten ze liever zo puur natuur, of op de boterham, bij het ijs, of in de kwark met muesli. Vandaar dat mijn zoon zijn kans schoon zag om een pot aardbeienjam te kopen.

WP_001540Uiteraard heb ik zelf ook mijn croissantje besmeerd met de aardbeienjam, maar ik wist gelijk weer waarom ik mijn jam altijd zelf maak: de jam uit de winkel is veel te zoet! Naar aanleiding van mijn eerdere blogje over de pruimenoogst, waar ik op de foto in de jam sta te roeren, kreeg ik van iemand de vraag hoe ik mijn jam maak. Dat is zeker een blogje waard en daar doe ik ook helemaal niet geheimzinnig over. Door de jaren heen heb ik namelijk mijn eigen recept ontwikkeld met veel minder suiker dan we gewend zijn van jam.

Hier onder geef ik je mijn recept voor mijn pruimenjam, maar experimenteer gerust met verschillende soorten fruit en de hoeveelheid en soort suiker.

Ingrediënten voor mijn pruimenjam:

4 kg pruimen

3 zakjes geleipoeder

1 kg rietsuiker (biologisch natuurlijk)

3 el stevia

2 el honing

Scheutje citroensap

Benodigdheden:

Grote soeppan, houten pollepel, staafmixer, schuimspaan, trechter, schone potten, soda, een schone theedoek en ovenwanten.

Bereidingswijze:

Was en ontpit de pruimen. Doe ze in een grote pan en zet de warmtebron voluit. Voeg onder voortdurend doorroeren de geleipoeder toe, gevolgd door de suiker, de stevia en de honing en eindig met een flinke scheut citroensap. Pureer het fruit met de staafmixer. Dat kan je zo grof of zo fijn doen als je zelf lekker vindt. Ik maak vaak twee soorten jam, een iets fijnere en een grovere. De grovere jam noem ik ‘Boerenjam’ en gebruik ik vaak voor taartvulling. We gebruiken niet alleen weinig suiker maar ook weinig geleipoeder, daardoor blijft de jam lekker vloeibaar. Wil je de jam als taartvulling gebruiken dan adviseer ik zeker nog een extra zakje geleipoeder toe te voegen. Breng de jam aan de kook en laat even doorkoken, kijk uit dat hij niet te hard gaat en overkookt. Temper de warmtebron. Blijf roeren zodat de jam niet aankoekt aan de bodem. Schep met de schuimspaan het schuim van de bovenlaag af (niet weggooien, want dat is voor je eerste boterham!). Klaar is de jam en lekker dat die eerste boterham met warme jam smaakt!

Potten voorbereiden:

Was de potten af in de afwasmachine en bewaar ze tot je ze gebruikt goed afgesloten. Was vlak voordat je de vruchten gaat ontpitten de potten en de deksels af in heet water met soda, spoel ze af met schoon water en zet ze tot het vullen omgekeerd op een schone theedoek. Zorg dat de juiste deksel bij de juiste pot blijft. Ik gebruik allerlei soorten potten en vraag in mijn omgeving ook of mensen potten voor mij willen bewaren. Vier kg fruit geeft ongeveer 15 potten jam.

Potten vullen:

De jamtrechter

De jamtrechter

Haal de jam van het vuur en vul nu de potten met behulp van een trechter tot de rand. Sluit de pot direct af met de deksel, gebruik voor het dichtdraaien schone ovenwanten, want de potten zijn heet! Zet de pot op zijn kop. Hierdoor kan de deksel vacuümtrekken waardoor de jam lang houdbaar blijft. Na een half uurtje kan je controleren of de potten vacuüm getrokken zijn. Het komt wel eens voor dat een pot niet vacuüm trekt, die gebruiken wij als eerste. Schrijf een leuk etiketje met de soort jam en de fabricagedatum en plak die op de pot. Wij hebben ooit een speciale jamtrechter aangeschaft en nog een grotere voor de stoofperen e.a. Een heel goede investering omdat de kans dat de jam op de rand van de pot komt waardoor de afsluitbaarheid verminderd, heel klein is. Ook geeft het minder troep bij het vullen.

Houdbaarheid:

De meeste recepten geven aan dat de jam een jaar bewaard kan worden en jam met minder suiker maar een half jaar. Maar uit ervaring weten we dat jam met minder suiker net zo lang houdbaar is. Er zijn jaren geweest dat we geen oogst hadden en we jam zelfs het tweede jaar nog konden gebruiken. Het gaat er om dat de potten goed gewassen, zorgvuldig en goed gevuld en uiteindelijk goed bewaard worden.

 

PS. Op mijn facebook vermeldde ik al dat ik honing gebruik in mijn jam. Daarop kreeg ik als reactie dat je honing niet mag verhitten omdat het anders giftig wordt. Daar ben ik dus even ingedoken. Door verhitting boven 45°C gaat de kwaliteit achteruit m.n. de enzymen verloren, wat overblijft is een suikeroplossing. Ik heb niets kunnen vinden of deze suikeroplossing negatieve effecten heeft.

 

One thought on “Mijn pruimenjam – Dag 186

  1. Pingback: Verdwaalde jam – Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

