Een leven lang leren – Dag 180

Laatst kreeg ik over de blogjes die ik schrijf de opmerking “Ik lees je blogjes graag, want jij weet zoveel!”. Nu ben ik natuurlijk gevleid door zo’n opmerking maar hij is niet terecht. Ik weet namelijk helemaal nog niet zoveel over het vakgebied waar ik mij thans in begeef. Eigenlijk zou ik een opleiding moeten doen om alle ins en outs van het vakgebied land- en tuinbouw en veeteelt te leren kennen. Maar zolang ik mijn activiteiten voor mijn eigen doel inzet is een diploma niet echt verplicht lijkt mij. Het is te danken aan mijn passie voor de natuur dat ik veel kennis en ervaring heb opgedaan.

Zowel mijn man als ik komen uit een boerenfamilie dus hebben we al veel kennis van huis uit meegekregen. Mijn man nog meer dan ik, zijn vader had een gemengd bedrijf, hij had melkkoeien en was fruitteler. Mijn ouders hadden geen eigen boerenbedrijf, maar mijn beide grootouders en veel ooms en tantes wel. Als kind logeerde ik graag bij familie op de boerderij en was altijd nieuwsgierig hoe alles werkte. Van een tante heb ik al jong jam leren maken dus toen ik op mijzelf woonde en een kroosjesboom – een kleine oude pruimensoort, ook wel kersenpruim, mirabellen of wichteries genoemd – in mijn tuin aantrof was ik de koning(in) te rijk. Ik was amper 20 jaar toen ik mijn eigen jam maakte.

Mirabellen

Mirabellen Foto: Wikipedia

Ook heb ik altijd een voorliefde gehad voor kweken en stekken van planten, daar was ik als kind al mee bezig. Sinds ik de deur uitgegaan ben heeft mijn huis en balkon en/of tuin altijd volgestaan met planten. De twee jaar die ik als kind op de schooltuin heb doorgebracht heeft ook diepe indruk achter gelaten. Dus zover de kennis en ervaring die ik heb opgedaan.

Het project dat wij nu op poten aan het zetten zijn gaat een paar stappen verder. Daarom ben ik juist deze blog gestart niet alleen om mijzelf in beweging te zetten en actie te ondernemen maar vooral om mijzelf te dwingen om (nog meer) kennis te vergaren. De nog ontbrekende kennis haal ik uit de collectie boeken die ik in de loop der jaren heb verzameld en waarover ik al eens een blogje schreef. Zodra iemand mij aangeeft dat ik een bepaald boek zou moeten lezen hol ik al naar de winkel of surf op internet om het te kopen.

Toch komt de meeste informatie niet uit boeken maar van internet zoals websites, YouTube en Wikipedia. Wat je daar al niet kunt vinden is te veel om op te noemen of te bekijken. Uit de hoeveelheid beschikbare informatie pik ik de voor mij relevante onderwerpen en schrijf daar een stukjes over. Daarnaast lees ik kranten en tijdschriften.

Kortom ik blijf nieuwsgierig en mijn kennis uitbreiden en zal dat mijn leven lang blijven doen. Maar waar ik vooral van geniet zijn de vele ontmoetingen die ik heb gehad met verschillende mensen die ik onder andere vanwege mijn project heb leren kennen en die ook over uiteenlopende onderwerpen aan kennis beschikken. Mensen zijn voor mij de grootste bron van kennis. Daarom geldt voor mij nog altijd dat de mens de belangrijkste schakel is in het hele proces want samen sta je sterk.

 

Geef een reactie

