Is biologische voeding nu gezonder of niet? – Dag 171

Twee jaar geleden was er ineens een onderzoek van de Universiteit van Stanford in de Verenigde Staten in het nieuws waarin werd aangegeven dat het helemaal niets uitmaakt of je biologische voeding eet of niet, het een is niet gezonder dan het ander. Ik was behoorlijk teleurgesteld over de uitkomst en kon het mij ook maar moeilijk voorstellen. Voedsel dat de tijd en de aandacht krijgt om te groeien en niet wordt gemanipuleerd met groeimiddelen bevat gewoon veel meer voedingswaarden. En daarnaast is het ook nog eens veel smaakvoller, zoals ik al constateerde in mijn blog 103. Maar goed ik ben geen wetenschapper op dat gebied dus moest ik mij bij de uitkomst neerleggen.

Foto: wikipedia

Foto: wikipedia

In mijn achterhoofd speelde de gedachte aan manipulatie van de onderzoeksgegevens. Want je kan ook vragen zo stellen en daar een onderzoek op baseren dat de uitkomst anders wordt dan je met je gezonde verstand zou kunnen nagaan. En iedereen weet dat de grote voedingsconcerns veel geld steken in onderzoek en dan willen ze natuurlijk zeker weten dat hun product er goed uit naar voren komt. Of zie ik spoken? En wat dan met uitspraken als ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’ en ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’.

Als je bijvoorbeeld de vraag stelt, zoals toegelicht in het artikel in de Trouw en uitgezocht door de Universiteit van Wageningen, of biologische voeding gezonder is voor de mens dan hangt het er helemaal van af wat voor levensstijl iemand er op nahoudt. Want je kan dan wel biologisch voedsel tot je nemen als je daarnaast erg ongezond leeft wordt die zelfde mens er niet gezonder door.

Afijn nu is dan toch eindelijk een doorbraak, want uit een veel grootschaliger onderzoek is vast komen te staan dat biologische voeding wel degelijk zijn voordelen heeft ten opzichte van niet-biologische voeding. Carlo Leifert, hoogleraar aan de Universiteit van Newcastle en hoofdauteur van de studie heeft dit bevestigd. Het onderzoek heeft vastgesteld dat biologische gewassen 17% meer antioxidanten – die de cellen beschermen tegen onveilige stoffen – bevatten en tot 69% meer flavonoïden – antioxidanten met een kankerremmende werking.

De onderzoekers pretenderen niet dat biologische voeding gezonder maakt, maar het bevat meer stoffen die een beschermende werking hebben op het menselijk lichaam. Nou alleen daarom al blijf ik biologische eten, maar het grootste voordeel is dat het ook nog eens lekkerder is en leuk om zelf te kweken.

Geef een reactie

