Toch een sla die de kinderen ook lekker vinden – Dag 170

In het voorjaar kan ik mij altijd zo verheugen op de bakken met sla uit eigen tuin. Ik varieer altijd een eind heen. Gemengde sla met stukjes gebakken kip erover of met warme zalmfilet. Of een eenvoudige maaltijd met een vegaburger en een bak sla meer heb ik niet nodig om lekker te eten. In het begin van het seizoen heb ik kropsla en pluksla en iets later gevolgd door de ijsbergsla.

WP_001408De eerste jaren dat ik ijsbergsla verbouwde lukte het niet om ze gesloten te krijgen, maar inmiddels lukt dat prima. Waarom nu wel en eerst niet? Joost mag het weten! Van de eerste serie ijsbergsla heb ik er nog drie staan. Niet alleen wij hebben ervan gegeten maar ook de slakken in het natte deel van het voorjaar. Inmiddels heb ik nog een rij nieuwe plantjes uitgezet. Ik hoop dat ze het allemaal net zo goed gaan doen als de eerste serie.

Kinderen en sla gaat niet goed samen. Meestal zitten ze te eten met lange tanden. De een wil geen tomaat en olijf en de ander wil alles behalve sla. Daarom kook ik er ook vaak wat aardappelen bij dat vinden ze dan wel weer lekker. De jongste zoon heeft dit jaar ineens de rucola ontdekt. Met een plakje kaas op de boterham, hij smult daar nu ook van. De ijsbergsla dat wil ook een stuk beter. Ieder jaar komt er een sla soort of ingrediënt bij. Dus er is nog hoop. Maar ik heb nu een recept gevonden wat het bij de kinderen toch wel goed doet. Hier volgt het recept.

Ingrediënten:

IJsbergsla – in stukjes gesneden

Sherry tomaatjes – heel laten

Italiaanse spirali of fussili pasta – koken volgens recept en afkoelen onder de koude kraan

Zongedroogde tomaat – in kleine stukjes gesneden en vooraf een nachtje in olie laten weken

Avocado – in stukjes gesneden

Rucola – geknipt

Pluksla – vooral voor de rode kleur (kan ook een andere soort zijn)

Olijven

Verse kruiden die je bij de hand hebt

Aanmaken met dressing:

Maak een dressing met kruidenolie en azijn en peper en keltisch zout

Of gebruik een kant-en-klare dressing

Komijnzaad – voor de verrassing

Vooral het gebruik van de spirali of fussili spreekt de kinderen aan. De sla gaat er in als koek!

 

Geef een reactie

