Het geheim van compostthee – Dag 164

Compostthee? Wat is dat nu weer? Iemand wees mij onlangs op de mogelijkheid om compostthee te maken. Hierdoor krijgen je planten extra natuurlijke voedingsmiddelen waardoor de oogst toeneemt. Ik had er nog nooit van gehoord.

Een Gele Reus - augustus 2012

Een Gele Reus – augustus 2012

Al jaren maak ik mijn eigen compost en hoop dat ik daarmee de juiste voorwaarden creëer voor de moestuin. Het afgelopen jaar hebben wij een nieuwe kas gekocht en toen heb ik een vrachtwagen organische compost besteld, omdat we zelf niet genoeg hadden. Het grootste gedeelte ging in de nieuwe kas. Nou dat hebben we geweten. De tomaten schoten de grond uit tot het punt dat de stokken het niet meer hielden en alle planten in een keer omvielen. Een ravage was het. Met grof geschut hebben wij toen een hekwerk geplaatst in de kas. Dit jaar hebben we geen compost meer toegevoegd in de kas, nu moeten de planten het zelf doen en dat gaat een stuk beter.

De compostthee bestaat uit een samenstelling van micro-organismen, voedingsstoffen (suikers) en water in de juiste samenstelling die na een fermentatieproces de planten extra energie geven en daarnaast ook nog bescherming bieden tegen vijandige insecten. Het is mogelijk om compostthee zelf te maken. Daar ga ik mij dus wat meer in verdiepen. Nodig is een vat met daarin de juiste compost en suikers die doormiddel van een luchtpomp, voor de nodige zuurstof, in 24 uur via het fermentatieproces tot vruchtbare compostthee leidt.

De werking van compostthee intrigeert zeker na het zien van onderstaande film over John Evans uit Alaska die reuze groenten kweekt door zijn compostthee. Hij heeft daarvoor zijn eigen recept ontwikkeld. Hij is zo succesvol dat hij al meermalen het Guinness Book of Records heeft gehaald. Maar of ik zulke grote groenten wil kweken vraag ik mij af, ik betwijfel of ze nog zo lekker smaken. Ik ga liever voor de kwaliteit dan voor de kwantiteit.

Ik kweek al jaren courgettes en dat gaat mij ook heel goed af. De planten staan ieder jaar tussen de pompoenen in de wei. Soms gebeurt het mij wel eens dat ik een courgette niet op tijd opmerk en dan ontstaan er reuze courgettes. En dat helemaal zonder compostthee of welke andere externe voedingsstoffen dan ook. Die grote courgettes – wij noemen ze inmiddels vliegtuigbommen – zijn nog steeds eetbaar maar ze leveren niet zoveel voedingswaar als het lijkt omdat er wel veel weggesneden moet worden. En de grote gele pompoen op de foto is gewoon het ras genaamd Gele Reus, daar heb ik niets bijzonders voor hoeven doen.

 

3 thoughts on “Het geheim van compostthee – Dag 164

  1. Pingback: Reuze oogst aan courgettes – Dag 169 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

