Brood en spelen – Dag 160

De sfeer aan het ontbijt vanmorgen was ver beneden peil. Enerzijds door slaapgebrek en anderzijds door de verloren voetbalwedstrijd van Nederland – Argentinië. De oudste zoon had de voetbalwedstrijd helemaal afgekeken en zat chagrijnig aan het ontbijt. Het is niet eerlijk volgens hem dat Nederland niet door is naar de finale, ze hadden nu toch kampioen moeten worden. Ja, ja, denken niet alle jongens dat hun eigen voetbalploeg de beste is? De jongste was gisteren van kamp teruggekomen en had daar twee hele korte nachten gehad en was ook niet te genieten. Hij redde het ook niet om de late wedstrijd uit te kijken. Wij hadden het wel gezien toen de verlenging begon en zijn naar bed gegaan. De droom is vervlogen.

WP_001139Het heeft natuurlijk helemaal niets met zelfvoorzienend worden te maken maar het maakt wel deel uit van ons leven dus kan ik niet voorbij gaan aan de wereldkampioenschap voetbal. Mijn man en ik zijn totaal geen voetbalfans, sterker nog ik heb er zelfs een gruwelijke hekel aan, maar mijn kinderen zijn er helemaal idolaat van. Natuurlijk heeft het zijn goede kanten, het verhoogt de gemeenschapszin en biedt vreugde – vooral als er gewonnen wordt – en voor kinderen is het een geweldige manier om te leren samenwerken. Maar o wee als de tegenstander net even sterker is dan jij dan leidt dat tot spanningen en zo nu en dan tot geweld, dat zien we helaas maar al te vaak.

Ik heb zelf al vanaf het begin in mijn hoofd zitten dat Nederland tegen Brazilië moet spelen. Brazilië hoopt natuurlijk op revanche van hun nederlaag tegen Nederland op het toernooi van 4 jaar geleden. Als niet voetbalfan zou ik dat echt niet meer weten, maar omdat het die avond 2 juli 2010 zo’n geweldige avond was, weet ik het nog goed. Wij gingen naar het openluchtconcert van Faithless in de Westerpark in Amsterdam. Voorafgaand daaraan waren we een echte Amsterdamse kroeg ingedoken om nog net de laatste helft van de wedstrijd te zien waarin Nederland van Brazilië won. Heel Amsterdam stond op zijn kop. Het concert maakte de feestvreugde compleet.

Brood en spelen – een uitdrukking uit de Romeinse tijd waar de machthebbers het volk zoet hielden met gratis graan en gladiatorengevechten – daar draait het allemaal om. Toch? ‘Brood’ dat regel ik zo veel mogelijk zelf maar voor de ‘spelen’ gaan we er geregeld op uit. Onze kinderen om te voetballen en wij om te dansen op opzwepende muziek. Van brood alleen kunnen we namelijk niet bestaan. Mijn gevoel heeft toch gelijk gekregen: zaterdag Nederland – Brazilië, zal het net zo’n mooie feestavond worden als vier jaar geleden? Ik vrees van niet.

Zie hier het nummer ‘Salva Mea’ live van het Westerpark op 2 juli 2010. De Faithless zanger Maxi Jazz had speciaal een oranje voetbalshirt aangetrokken. Wij stonden ertussen redelijk vooraan. Geweldig.

 

Geef een reactie

