De schone maar verraderlijke berenklauw – Dag 157

Vorige week zei mijn buurvrouw dat ze nogal wat last begint te krijgen van de berenklauw. Zolang ik mij kan herinneren staat de berenklauw langs de weg aan een slootje die langs haar terrein loopt. Maar nu begint de berenklauw de sloot over te steken. Al heel vroeg heb ik mijn kinderen gewezen op deze wonderschone maar gevaarlijke plant. Hij is erger dan de brandnetel. In aanraking komen met de berenklauw veroorzaakt rode vlekken en brandblaren op de huid door de etherische olie die de plant afscheidt. De stof zorgt ervoor dat de huid niet langer zonlicht kan verdragen en leidt tot ernstige brandwonden.

Het blijkt dat de berenklauw zich de laatste jaren sterk aan het verspreiden is. Bestrijden is lastig omdat het gevaar met aanraking groot is. Ook wortelt de plant stevig en kan hij wel 1,5 meter hoog worden. Naast de etherische olie zijn ook de bladeren verraderlijk, ze zijn niet alleen scherp waardoor ze verwondingen kunnen veroorzaken maar ze zijn ook voorzien van haartjes die irritatie kunnen opleveren. Kortom eruit de buurt blijven is de beste oplossing.

Tot mijn grote schrik trof ik in mijn eigen tuin op een stukje verwilderde natuur een aantal berenklauwen aan. We zijn gelijk aan de slag gegaan om ze weg te halen. Vanwege de gevaren van de berenklauw en omdat alles zo hoog opgeschoten was hebben we de maaier achter de tractor gebruikt, dat werkt altijd goed. Maar met een beetje persoonlijke bescherming hadden we ook de zeis erop los kunnen laten. Tenslotte willen we zelfvoorzienend worden dus moet het zonder fossiele brandstof kunnen, maar deze keer nog even niet.

Er is wel iets bijzonders aan de berenklauw want net als de brandnetel is hij eetbaar. Dan wel de jonge bladeren en de stengels. Maar ik ben zelf te onervaren met het eten van wilde planten dat ik er niet aan durf te beginnen. Toch schijnt de smaak bijzonder te zijn waardoor goede restaurants ze op het menu hebben. Meer weten over de eetbaarheid en een recept klik dan de link naar de volgende site.

Natuurbeheerders zoals Staatsbosbeheer erkennen de ernst van de opmars van de berenklauw en gaan inmiddels over tot het nemen van serieuze maatregelen. Maar tot op heden was dat nog niet effectief. Vooral de behandeling met chemische bestrijdingsmiddelen werkt niet altijd naar behoren. Maar er wordt nu ook geëxperimenteerd met biologische methoden. Beter voor de natuur maar of het in de toekomst ook effectief zal zijn is nog niet bewezen.

 

2 thoughts on “De schone maar verraderlijke berenklauw – Dag 157

  1. Dank je hartelijk Saskia voor dit berichtje. Leuk om dat te lezen. Wij gaan ook varkens houden die de natuur moeten gaan onderhouden. Dan kunnen ze dus gelijk de berenklauwen opruimen. Dat is goed nieuws.

Geef een reactie

