Een weekje niet eten – Dag 156

Ieder jaar doe minimaal een week een vastenkuur, bij voorkeur in de maanden april of mei en een week in het najaar. Dit voorjaar liep het echter anders dan ik had gepland. Ik moet er altijd rust voor nemen dus goed inplannen in de agenda. Een hele klus vanwege alle verjaardagen en soms een meivakantie, maar meestal lukt het wel om een week te vinden. Maar deze keer niet, met name vanwege de campagne voor de verkiezing voor het Europees Parlement die op 22 mei viel. Dat ging met veel hectiek gepaard en gaat beslist niet samen met een vastenkuur.

DetoxenDe hele maand juni stond er ook van alles op het programma waardoor het niet lukte. Dus is het wat later dan normaal maar is deze week eindelijk een vastenweek. Het vasten heeft tot doel het reinigen van het lichaam en geest. Hoe ik dat doe zal ik nu uitleggen. Ik bouw het eten in een week af, drink geen koffie en alcohol meer en dan stop ik een week lang met het eten van vast voedsel. Ik drink dan alleen groentesappen, 1,5 liter water en kruidenthee. Om het laxeren te bevorderen zodat de darmen leeg zijn en goed schoongespoeld kunnen worden drink ik de eerste twee dagen zuurkoolsap.

Mijn kinderen gruwelen als ze de zuurkoolsap ruiken maar het smaakt minder erg dan het ruikt. Maar ze zijn meestal blij als ik niet eet, want dan wordt er van alles gegeten wat ik niet lekker vind, zoals bruine bonen en speklappen. De afspraak is dat ik die hele week niet kook, dat zou te erg zijn, maar ik zit wel gewoon aan tafel met mijn eigen sapjes. Ik heb er totaal geen probleem mee om anderen te zien eten. Op de een of andere manier gaat er een soort knop om in mijn hoofd en weet ik alle voedsel te weerstaan.

Ik vast inmiddels al zo’n 20 jaar alleen ca. 5 jaar rondom de geboorte en het zogen van de kinderen heb ik dat achterwege gelaten, omdat het anders een te grote aanslag op mijn lichaam zou zijn geweest. Het grote voordeel van het vasten is dat ik prima op gewicht blijf en daarnaast kan ik constateren dat het mijn gezondheid ten goede komt want ziek ben ik nooit.

De eerste vraag die ik altijd krijg is: “Heb je geen honger?” en vol ongeloof bij de vragensteller antwoord ik dan dat het geheel niet het geval is. Voorwaarde is een goede afbouw in de week er aan voorafgaand. Toch zijn de eerste dagen lastig en kan ik flink hoofdpijn hebben en een beetje misselijk zijn. De oorzaak is dat alle opgehoopte afvalstoffen worden afgevoerd. Na een paar dagen is dat weg en dan is het enige probleem dat ik het flink koud kan hebben, vooral als het wat kouder weer is, dus kleed ik mij dubbel aan. Maar dat zal nu wel meevallen met mijn kuur in de zomer.

Wat ik vooral ook doe in die week is zoveel mogelijk tot rust komen door veel te mediteren, yoga te doen, te badderen en gewoon veel te relaxen. Even een weekje voor mijzelf, vandaar dat het inplannen een voorwaarde is hoe lastig dat soms ook is. Er komt nog veel meer bij kijken om te vasten dan ik hier heb beschreven. Mocht je ook willen vasten doe dat dan alleen als je helemaal gezond bent. Als je vragen hebt lees dan mijn eerdere blogje of neem contact met mij op dan kan ik je erbij helpen.

 

Geef een reactie

