De tuin van mijn moeder – Dag 155

Het is vandaag de geboortedag van mijn moeder. Een dag voor een feestje zou je denken, maar helaas is ze er niet meer. Te vroeg, te jong nog, is ze overleden aan longkanker. Ieder jaar heb ik het moeilijk op deze dag evenals op haar sterfdag in 1996 op 30 november.

WP_001164De passie voor het tuinieren heb ik van haar. Zij was altijd in haar tuin bezig en ik hielp haar graag. Haar enorme rozenstruik staat er nog altijd en mijn vader onderhoudt hem keurig. Ook dol was ze op hortensia’s en lavendel. Ze had beide overvloedig in de tuin staan. Als ze op vakantie was zorgde ik voor de planten en de tuin. Het was altijd genieten om aan het eind van een mooie dag de lavendel te besproeien, als ik er aan denk ruik ik de heerlijke geur. Ik probeer zelf al jaren om grote bossen lavendel te kweken, maar het wil niet erg. Kon ik haar nog maar even vragen hoe zij zo’n mooie bos had gekregen.

Mijn moeder is een jaar ziek geweest en wist dat ze ging sterven. In dat jaar is ze zo enorm sterk geweest daar konden wij allemaal een voorbeeld aan nemen. Als rots in de branding, die zij altijd geweest is, bood zij troost aan ons en aan al haar familie en vrienden. Op een dag in haar ziektejaar hing er ineens een klein tekstje op haar koelkastdeur. Dat vond ze zo mooi. Heel toepasselijk omdat ze enorm van tuinieren hield. Uiteindelijk hebben wij dat met haar goedkeuring bovenaan de rouwkaart gezet. De tekst luidt als volgt:

God keek rond in zijn tuin

en zag een lege plaats.

Toen keek hij neer op onze aarde

en zag jouw moe gelaat.

Hij deed zijn armen om je heen

en nam je mee om uit te rusten.

Gods tuin moet wel prachtig zijn;

Hij neemt alleen de beste.

Lieve mam, je was een prachtvrouw! Al ben je er al zoveel jaren niet meer en heb je mijn man en kinderen nooit ontmoet, ik voel dat je er altijd bent. Ik hou van je. En ik weet dat als mijn tijd gekomen is ik je weer zal zien!

 

Een deel van deze blog is eerder gepubliceerd op mijn andere blog: www.jolandaverburg.blogspot.nl

 

One thought on “De tuin van mijn moeder – Dag 155

Geef een reactie

