Jantje zag eens pruimen hangen – Dag 154

“Jantje zag eens pruimen hangen, o, als eieren zo groot…..”. Nou zo groot zijn de eerste pruimen nu ook weer niet. De afgelopen week keek ik al reikhalzend uit naar de eerste rijpe pruimen, ze begonnen al mooi te kleuren. Af en toe proefde ik er al een, maar voor mijn gevoel was het nog wat vroeg. Meestal zijn de eerste pruimen pas ergens eind juli rijp. Vanmiddag was er even een enorme windvlaag en toen ik in de boomgaard kwam lagen er veel pruimen op de grond en leverde uiteindelijk een rijk gevulde mand op als resultaat.

Maar zo vroeg als we nu al rijpe pruimen hebben dat heb ik echt nog nooit meegemaakt. Dat heeft alles te maken met de zachte winter. Ik was in het voorjaar even bang toen er een nachtvorstje over kwam dat het fataal zou zijn, maar gelukkig niet. De Early Laxton, de naam zegt het al, is altijd de eerste pruimensoort die rijp is. Hij is licht van kleur en smaakt heerlijk fris zoet met een beetje zuur. Maar nog veel lekkerder is de jam van de Early Laxton, die is echt niet te versmaden. De jam is oranje van kleur in tegenstelling tot de latere rassen die dieprood van kleur zijn. De smaak van deze jam is mijn favoriet, hij geurt als tropisch fruit en smaakt een beetje naar abrikoos.

De oogst is zeer weldadig dit jaar. Alle fruitbomen hangen enorm vol. Sommige jonge bomen hebben we moeten dunnen omdat ze anders het gewicht van de oogst niet kunnen dragen. En de kans dat er dan een tak afbreekt brengt veel schade aan een boom, dat willen we natuurlijk ook niet. Door de droogte van de laatste weken is het fruit wel redelijk klein. De pruimen van de Early Laxton zijn ook kleiner dan anders.

Links de Early Laxton en rechts de overige soorten

Links de Early Laxton en rechts de overige soorten

Hmmm vanaf morgenochtend kan ik heerlijk pruimen eten bij het ontbijt. Ik kijk er nu al naar uit. Maar met zo’n volle mand pruimen moeten we aan de bak om jam te maken. Altijd een behoorlijke klus, maar wel leuk om te doen. We doen dat meestal gezellig samen. De kinderen op bed, wijntje erbij en lekker jam maken. We proberen toch wel zo’n 50 potten jam te maken, voor iedere week een. Hoewel we dat gemiddelde niet halen maar dan hebben we nog wat om weg te geven. Verkopen doen we eigenlijk niet.

Ergens in augustus als de tomaten overvloedig rijp zijn gaan we over tot het maken van een basis tomatensaus met courgettes. En meestal in november zijn de stoofperen en de moesappelen aan de beurt om in te maken. En daar tussendoor hebben we nog wat groente die de vriezer ingaat. Met de eerste pruimenjam begint het inmaakseizoen. En weet je wat echt lekker is? Vers gemaakte warme pruimenjam op een boterham – een gebakje gelijk!

2 thoughts on “Jantje zag eens pruimen hangen – Dag 154

  1. Heerlijk, hier zijn ze nog niet zo ver maar ik loop ook geregeld even naar de boomgaard om alles te controleren. Ook de kersen krijgen al een mooi kleurtje maar zijn nog een beetje wrang. Fijn om te lezen dat jij er ook zo van geniet.

    • Gisteravond hebben we 16 potten jam gemaakt. Heerlijk. Maar ik moet nog even wachten met proeven want ik ben nu een week aan het vasten. De timing is dus niet helemaal goed. Maar de pruimen zijn ook nog nooit zo vroeg rijp geweest.

Geef een reactie

