Vreemde dieren – Dag 151

Vanmiddag kwam mijn zoon naar mij toe en zei bijna fluisterend, haast beschaamd: “Mam, ik zie een paar hele rare beesten”. Omdat het niet urgent klonk ging ik nog even door met mijn werk. Daarna ging ik poolshoogte nemen. En wat ik zag had ik nog nooit gezien. Geen wonder dat hij wat beschaamd was omdat hij niet wist wat hij zag. Zouden we ergens in de tropen geweest zijn dan was het de normaalste zaak van de wereld geweest dat je ineens geconfronteerd wordt met een beest dat je niet kent. Maar hier in Nederland! We stonden versteld.

2 angstaanjagende insecten

Twee angstaanjagende insecten

Ik trof twee exemplaren aan in het gras. Ze zagen er wat angstaanjagend uit. Enorme insecten met een spanwijdte van ongeveer 10 centimeter. “Ze zaten op mijn voetbal” zei mijn zoon, wijzend op de voetbal die naast de ligusterhaag lag. Met foto’s maken durfden we ze niet eens aan te raken. Toen ik het gras wat opzij duwde om een betere foto te maken veerde er een wat op en toen concludeerde ik dat het om een mot of een nachtvlinder ging. Dus in die hoek moesten we het zoeken.

Waar zouden we zijn zonder internet? Nadat ik mijn vraag gesteld had op twitter met foto en dat het vermoedelijk een mot betrof suggereerde iemand dat het een drone moest zijn. LOL natuurlijk. Maar met de snelheid van het licht kreeg wij het juiste antwoord via twitter. Het is een ligusterpijlstaat (Sphinx ligustri) en inderdaad een nachtvlinder uit de familie van de Sphingidae. De rupsen van de ligusterpijlstaart zijn net zo boeiend als de vlinder, maar die hebben we niet gezien. Op internet troffen we een plaatje waarbij iemand zo’n vlinder in de hand hield. Ongevaarlijk dus. Na deze informatie zijn we nog even gaan kijken. Eentje was er al weggevlogen.

Nu kon ik rustig de held uithangen dus heb ik hem opgepakt om nog beter te bekijken en te fotograferen, met als resultaat bijgaande foto’s. Weer wat wijzer geworden. De natuur is zo bijzonder en wonderschoon, we zullen nooit uitgekeken raken. Er valt nog een hoop te ontdekken.

2 thoughts on “Vreemde dieren – Dag 151

Geef een reactie

