Misvormde groente en fruit – Dag 150

De groente die ik uit mijn tuin oogst ziet er niet altijd even mooi uit. Niet zo mooi als uit menig supermarkt althans. Maar dat deert mij niet. Vlekje of plekje ik gebruik nagenoeg alles. Het meeste fruit eet ik zo van de struik en was ik niet eens. Bij mij wordt niet gespoten. En ja ik weet dat mijn buren wel spuiten en dat ik dus alles zou moeten wassen wat ik pluk, maar toch doe ik dat niet altijd, mede vanuit het idee dat ik er ook een soort weerstand door opbouw. En dat gaat al jaren goed want ziek ben ik nooit.

Mijn eigen oogst wortelen

Mijn eigen oogst wortelen

De meeste groente die mijn keuken inkomt was ik overigens wel gewoon omdat er vaak aarde aan zit. Veel biologisch geteelde groente die je in de winkel koopt wordt na het oogsten ook gewassen als er aarde aan zit, dus zo gek is dat niet. Anders is dat bij de nieuwste teeltmethodes in kassen waar groenten vaak niet eens meer in aanraking komen met aarde. Toch ondanks perfecte methoden wordt er verschrikkelijk veel verspild doordat afwijkend voedsel wordt afgekeurd. Als ik kijk hoe weinig afval ik heb van mijn geoogste groente en fruit dan kunnen veel mensen daar een voorbeeld aan nemen. Zelfs mijn man snijdt veel meer weg dan ik zelf doe. En smaakt het er minder om? Nee, hoor daar proef je niets van.

Hoe is dat zo gekomen dat wij alleen maar perfect ogende groente en fruit willen hebben? Het is niet zozeer de vraag van de consument maar er ligt een economisch motief achter. Het is namelijk economisch voordeliger om groente en fruit aan te bieden van dezelfde vorm, omvang en gewicht omdat er een logistiek systeem achter zit waar iedere cm² telt. Maar daar waar de aanbieder dicht op de markt zit speelt dat geheel niet dus is dat geen criterium om perfect gevormd voedsel aan te bieden. De stadsboer van de ecowijk EVA Lanxmeer bijvoorbeeld levert rechtstreeks aan de consument en daar is menig groente en fruit afwijkend van het schoonheidsideaal.

Iemand tipte mij vandaag over de campagne van de Franse supermarktketen Intermarché. Zij lanceerden op een ludieke manier misvormde groente en fruit tegen gereduceerde tarieven. Gevolg: het is niet aan te slepen! Zie hieronder de promotiefilm. Hier kunnen de Nederlandse supermarkten een voorbeeld aan nemen. Ik vraag mij af wanneer de eerste misvormde appel, te kromme courgette of te kleine komkommer in het schap liggen?

Dank je voor de tip Mariëlle!

One thought on “Misvormde groente en fruit – Dag 150

  1. Pingback: Hoe voorkomen we voedselverspilling – Dag 210 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

