Kruidenkriebels – Dag 149

Als ik zelfvoorzienend wil worden dan moet ik ook in mijn eigen voedsel kunnen voorzien en dan is het wel handig als ik wat meer kennis heb van eetbare planten in mijn omgeving. Tenslotte is het uitgangspunt van de permacultuur de natuur zijn gang laten gaan. Maar dan moet ik wel weten wat wat is. Er is namelijk veel meer eetbaar dan we denken en wat we veelal als onkruid beschouwen. Een raar woord trouwens ‘onkruid’ dat heb ik maar eens opgezocht. Wikipedia zegt daarover het volgende:

Een onkruid is een op een bepaalde plaats ongewenste plant. Deze ongewenste planten kunnen wild of verwilderd zijn. Wild worden planten (of dieren) genoemd die niet gecultiveerd zijn maar in het wild leven.

WP_001276

Ellen, Esther, Mariëlle en Maja

Daarom was ik aangenaam verrast dat een dame bij mij in het dorp wandelingen organiseert waarin ze laat zien wat er allemaal in het wild voorkomt aan eetbare planten en kruiden. Daar wil ik meer van weten. Vandaag stonden eetbare kruiden op het programma. Met in totaal vijf dames gingen we bij ons in de buurt op pad. Over een rondgang van een wandelpad wat gemiddeld een half uur kost hebben wij vijf uur gedaan. Van een zelf meegenomen thermoskan met kokend water hebben we onderweg al plukkend onze eigen kruidenthee gemaakt.

Heel wat bekende en onbekende kruiden zijn de revue gepasseerd zoals kamille, weegbree, smeerwortel, distels en rode klaver. Ik heb er ook heel wat foto’s van gemaakt, maar omdat ik nog weinig kennis heb van ongecultiveerde kruiden kan ik ze niet allemaal meer achterhalen. Ik weet dat je zuring kunt eten en dat dit een veelvoorkomend kruid is in de tuin. Ik had er wel eens een plaatje van gezien, maar hoe die er nu in het wild uitziet wist ik niet. Ik weet ook dat je brandnetel kunt eten, maar toch vind ik dat ingewikkeld, ik heb namelijk altijd erg veel last van brandnetel als ik er met mijn lichaam tegenaan stoot. Maar ik heb het geprobeerd in de thee en het smaakte heerlijk.

MoerasspireaIn deze wandeling stond de moerasspirea centraal die nu volop in bloei staat met een lichte roomwit gekleurde bloesem. We hebben gezeten aan de waterkant via een meditatie even extra stilgestaan bij de moerasspirea. Hij deed mij wat denken aan de vlierbloesem die ook uit hele kleine bloemetjes bestaat. De moerasspirea heeft een ontstekingsremmende werking en is daarom goed tegen reuma. Hij werkt ook pijnstillend. We hebben er een spray van gemaakt op basis van water.

Onderweg hebben we nog heerlijk gegeten van een door Maja, de dame die ons rondleidde, gemaakte smeerwortelcake met allemaal natuurlijke ingrediënten en kruiden. Aan het eind van de wandeling hebben we van de verzamelde kamille een olie gemaakt. De ochtend begon met regen, maar al rap ging het over in zeer aangenaam weer, het was ons gegund. Naast de verhalen en de geneeskrachtige werking van de vele kruiden die we hebben gezien was naast de kennismaking ook ruimte voor rust, bezinning en tot jezelf komen. Kortom een zeer waardevolle en welbestede dag. Dank voor de gezelligheid: Maja, Esther, Mariëlla en Ellen.

Geef een reactie

