Wat is er mis met de aardappelen? – Dag 148

Al twee dagen is regen verwacht, maar van elke vorm van nattigheid geen spoor. Fijn natuurlijk als je wat buiten wilt gaan doen. Maar niet als de moestuin snakt naar water. De was heb ik vanmorgen voor alle zekerheid binnen gehouden, maar toen wij vanmiddag na een rondje boodschappen doen thuis kwamen was er nog geen druppel gevallen, dus had ik het net zo goed buiten kunnen drogen. De atmosfeer is drukkend, ik heb er echt last van.

Al een paar dagen loop ik behoorlijk te snotteren, niet alleen mijn neus loopt leeg maar ook biggelen de tranen geregeld over mijn wangen. Vaak weet ik niet of het van de hooikoorts komt of dat het een verkoudheid is. De hele week was ik op pad en heb veel verschillende mensen ontmoet. Gisteren zat ik de hele dag in een bijeenkomst waar de airco hoorbaar stond te loeien, het was er gewoon fris. Vanmorgen zat mijn hoofd echt helemaal vol. Bij het vastmaken van mijn schoenen bonkte mijn hoofd als een gek toen ik weer overeind kwam. Voor mij is het duidelijk dat het deze keer niet alleen van de hooikoorts is maar ook een verkoudheid betreft.

En dan zijn daar nog de buien van mijn jongste zoon. Hij is bijna klaar met de basisschool, maar hij is niet te genieten. Bij het minste of geringste zit hij in de hoogste boom en blèrt de hele tent bij elkaar. Dat kan ik er vandaag echt niet bij hebben. Wij wijten het aan de verandering die hem te wachten staat. In een winkel met schoolspullen begon hij zowat te stampvoeten toen hij niets kreeg. We hebben allemaal onze dag weleens niet zullen we maar denken.

Dan is er ook nog de aanblik van de aardappelen. Een paar dagen geleden begonnen ze er wat armetierig uit te zien. Dus heb ik de sproeier erop gezet. Ook de aardappelen hebben duidelijk last van de droogte, dacht ik bij mijzelf. Maar vriendin Jenny constateerde dat ze geen last hebben van de droogte maar dat de aardappelziekte Phytophthora heeft toegeslagen. Goed dat ze dat zag, want dat had ik niet bedacht. Dus zijn we aan de slag gegaan om alle aangetaste bladeren te verwijderen inclusief de stelen, want anders worden de aardappelen zelf ook aangetast en gaan alle planten eraan.

De Phytophthora infestans is een schimmel die vooral door vochtige omstandigheden ontstaat. Nou dat valt de laatste weken wel mee. Het zorgt ervoor dat de groei stopt, de oogst zal dus een stuk lager liggen. Ik heb de riek in de grond gezet en wat aardappelen naar boven gehaald. Mooie jonge aardappelen, ze waren wat klein maar zagen er goed uit. Het is nu zaak om alle planten goed in de gaten te houden en zo nu en dan wat te oogsten om te zien of de aardappelen geïnfecteerd raken. Zo niet dan kunnen ze gewoon in de grond blijven zitten, de beste plek om ze te bewaren.

In mijn onderzoekje naar de oorzaak en de mogelijke bestrijding van de ziekte kwam ik het verhaal tegen dat de ziekte zich voor het eerst voordeed in het jaar 1845 waarbij alle oogsten in heel West-Europa mislukten met veel hongersnood tot gevolg. Waarschijnlijk is de ziekte veroorzaakt door besmette aardappelen afkomstig uit Mexico of Noord-Amerika. Vooral Ierland had sterk te lijden van de mislukte oogsten tussen 1845-1849 waardoor velen de hongerdood stierven. Dat was het begin van de grootschalige emigratie van Ieren naar de Verenigde Staten.

Bij de bestrijding ben ik blijven steken bij chemische middelen als fungiciden van bedrijven als Bayer. Nou mij niet gezien. Ik heb alle aangetaste bladeren en planten in de compostbak van de gemeente gedaan. Onder hoge temperaturen worden de schimmels vernietigd. Dat zou kunnen in de eigen composthoop waar temperaturen ook flink kunnen oplopen, maar ik neem liever het risico niet.

One thought on “Wat is er mis met de aardappelen? – Dag 148

  1. Pingback: Zon, regen en pispotjes – Dag 192 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

