De vlinderstruik staat in bloei – Dag 147

Vanmorgen vroeg vanuit mijn badkamerraam viel mijn oog op de mooiste struik in mijn tuin: de vlinderstruik. De laatste week zag ik de bloemtrossen in de knop steeds verder open gaan. En nu stond zij daar in volle glorie helemaal in bloei. Op mooie zomerse dagen zit zij vol met vlinders, vandaar ook de naam natuurlijk, want de struik heet eigenlijk Buddleja. Er bestaan vele varianten in verschillende kleuren. Ik ben heel trots op mijn vlinderstruik want zij was er bijna niet meer geweest. Tot twee jaar geleden had ik er namelijk drie in verschillende kleuren, een roze, een lichtpaarse en één zo diep paars dat zij bijna blauw leek.

Helaas hebben twee van de drie vlinderstruiken het niet gered toen begin 2012 een enorme ongelukkige vorstperiode heel veel struiken en heggen in mijn tuin door de strenge vorst zijn kapot gevroren. Het was namelijk de hele winter redelijk zacht weer geweest en toen de dagen weer gingen lengen en de sapstromen weer op gang gekomen waren is het alsnog heel hard gaan vriezen. We hadden ook nagenoeg geen fruit. Heel erg jammer van de mooie struiken, waarvan ik nu alleen de roze nog over heb.

Mijn moeder had er al een in haar tuin. Ieder jaar snoeide ze hem tot kniehoogte terug. En dat doe ik dus ook bij mijn vlinderstruiken. Nadat de struik bevroren was hebben we haar tot op de grond toe teruggesnoeid omdat we het gevoel hadden dat er nog leven in zat. De andere twee gaven direct al geen teken van leven. Vorig jaar kwam zij weer aardig opzetten weliswaar met weinig bloemen, maar toch heeft de struik het gered. We hebben haar het afgelopen najaar ook niet gesnoeid. En nu is zij weer terug op volle sterkte met enorme bloemtrossen als overwinning op twee moeilijke jaren. En laat nu de vlinders maar komen.

Geef een reactie

