De tuin schreeuwt om water – Dag 146

De laatste tijd komen mijn wensen iedere keer uit. Begin mei mopperde ik nog dat het zo droog was dat zelfs met een hak de grond nog niet te bewerken was. Ik wenste daarom flink wat regen. Amper een week later viel er zoveel regen dat in een paar dagen mijn watertank van 1000 liter gevuld was. Ik blij, de tuin ook.

waterMaar met de komst van die overweldigende hoeveelheid water kwamen ook duizenden slakken tevoorschijn. Met verwoestende kracht trok het leger slakken mijn tuin in, terwijl ik net de pompoenplanten had uitgepoot. Ik niet meer blij, mijn planten ook niet.

Nu wenste ik mij wat minder nattigheid en wat meer zon zodat het leger slakken zou worden geminimaliseerd. En zo geschiedde. De afgelopen weken scheen de zon zeer geregeld en regende het nagenoeg niet. Ondertussen liepen de temperaturen in de kas overdag behoorlijk op, dus moest er iedere dag flink wat water bij de planten. Met als gevolg dat nu sinds twee dagen mijn watertank van 1000 liter compleet leeg is. Eén voordeel: er zijn weer een stuk minder slakken.

Gisteren viel mij ineens op hoe geel het gazon aan het worden is. Toen ook de buren de aardappelen begonnen te besproeien begonnen alle alarmbellen te rinkelen. Dus heb ik de sproeiers maar weer eens tevoorschijn gehaald en een paar uur laten lopen. De slakken zijn zelfs na de sproeibeurt in geen velden of wegen te bekennen gelukkig. Maar wederom wens ik weer regen, zodat mijn watertank weer gevuld raakt en regenwater mijn planten besproeit. Zoals het er naar uit ziet gaat het zaterdag weer regenen. Hier en daar een bui lees ik op internet. Ik hoop dat er hier wat meer valt dan daar….

Maar ik zal vanaf nu toch maar wat voorzichtiger zijn met het de kosmos insturen van mijn wensen wat regen of zonneschijn betreft, want het laat zich niet zo makkelijk regelen. Het blijft hollen of stilstaan. Het leven van een tuinder gaat niet altijd over rozen. Een beetje meer balans in het klimaat zou zeer welkom zijn.

Geef een reactie

