Moestuin als pensioenvoorziening – Dag 143

Vanmorgen ontplofte twitter zowat in de categorie #moestuin. Ik had blijkbaar wat gemist. Dat krijg je ervan als je een geheel weekend onderduikt in het feestgedruis van de jaarlijkse paardenmarkt. Ineens zag ik voorbij komen: “Kweek pompoen voor uw pensioen”. Mijn aandacht was natuurlijk gelijk getrokken. Het bleek dat staatsecretaris Jetta Klijnsma een onhandige uitspraak had gedaan in een interview in het AD. Zij adviseert AOW’ers om een moestuin te nemen als aanvulling op hun pensioen.

WP_001253Goed advies natuurlijk want een moestuin levert niet alleen gezonde voeding op maar is ook een aangename hobby, dat weet ik uit ervaring. Maar eigenlijk diep en diep treurig dat zij dat naar voren brengt ter voorsortering op het korten van onze pensioenen. Daar hebben wij jaren hard voor gewerkt en premie voor betaald. Ik wordt toch wel wat kriegelig van dit soort berichten. Dat er aan de voorzieningen geknabbeld wordt kan ik nog wel inkomen, want het voorzieningenniveau was ook enorm hoog en zat mensen zijn prima in staat om langer zelfstandig te wonen en om voor zichzelf en elkaar te zorgen. Als we ons daar op voorbereiden en onze verwachtingen bijstellen dan is daar niets mis mee en nog goedkoper ook.

Het kromme van het geheel is dat een moestuin helemaal niet zoveel oplevert. Kijk nu eens naar komkommers, zodra die volop in je eigen moestuin voorradig zijn kosten ze ook bijna niets in de winkel. En dat geldt voor alle seizoenproducten. Daar hoef je niet voor te gaan tuinieren. Wat het oplevert is dat je het contact met de aarde herstelt en het zorgt voor meer lichaamsbeweging met gezonde voeding op de koop toe. Compenseert dat een lager pensioen? Lijkt mij niet.

Nog krommer wordt het als je bedenkt dat moestuinieren mensen zo gezond houdt dat ze nog langer blijven leven. Klijnsma kan beter het roken en drinken stimuleren om de voorzieningenpot beter betaalbaar te houden. Maar ik zou haar willen adviseren om zelf te gaan moestuinieren dan kan ze zelf ervaren dat er mensen zijn voor wie een moestuin helemaal niet is weggelegd. Nee er is iets goed mis in onze samenleving. De rijken worden steeds rijker en de armen inclusief de middenklasse wordt steeds armer. Laten we daar eens wat aan doen.

En mensen die in haar opmerking de voordelen zien wil ik van harte uitnodigen om de moestuin in te gaan. Iets fijners is er niet. En als je moestuin er mooi bijligt hoef je niet op vakantie want dan heb je het ultieme vakantiegevoel gewoon dicht bij huis.

 

Geef een reactie

