Wie doet het met wie – Dag 142

Dit weekend was het voor de 553ste keer paardenmarkt in het dorp waar ik woon. Ieder jaar is het drie dagen lang groot feest, met kermis, een feesttent en natuurlijk een hoop bier. Het hele dorp loopt uit. Geheid dat je in de feestmassa de laatste nieuwtjes en roddels tegenkomt. Wie doet het met wie, wie ligt er in scheiding, wie is er ontslagen en wiens bedrijf is over de kop. Ik hou helemaal niet van roddelen, vooral als er gezegd wordt “Je hebt het niet van mij hoor” of “Niet verder vertellen hoor”, dan weet ik al genoeg, zodra ik zo iets oppik over iemand die ik ken dan verifieer ik dat altijd direct, bij de persoon zelf natuurlijk. Ook nu weer een gezin met jonge kinderen uiteengespat. Nooit leuk om te horen, maar ja zo is het leven.

WP_001212Leuk waren de reacties van veel dorpsgenoten over de politieke campagne die ik gevoerd heb. Bijna iedereen heeft er wel wat van gezien of gehoord. Toch kreeg ik ook wat negatieve reacties. Het is een boerendorp waar ik woon in een gebied waar de meeste omzet voortkomt uit het boerenbedrijf. Een van de boeren sprak mij nogal bot aan met de opmerking: “Jij bent tegen de boeren!” “O, ja”, vroeg ik, “hoezo?” “Jij wil Roundup verbieden en GEN-technologie!” “Dat klopt” zei ik met een inkoppertje er achteraan, “gebruiken alle boeren hier roundup dan?”

Een flinke discussie ontstond, waarbij de gemoederen oplaaiden. “Natuurlijk spuiten alle boeren met Roundup, hoe moeten we anders al die mensen op deze aardbol voeden?” zei de boer. Volgens mij is dat de slechtste reden voor Roundup die ik ooit gehoord heb. “En zonder GEN- technologie redden we het helemaal niet” vervolgde hij. “Weet je wat pas echt helpt?” poneerde ik, “als iedereen eens wat minder vlees gaat eten, dan is er meer dan voldoende voedsel voor iedereen”. In plaats dat de betreffende boer nog feller van leer trok antwoordde hij: “Nou dat klopt ook niet want ik eet hooguit 50 gram vlees per dag.” Ik heb de boer geprezen om zijn wijze inzicht. Nu de rest van de wereld nog.

Ik heb hem als laatste opmerking meegegeven dat ik er in ieder geval alles aan zal doen om Roundup te verbieden en of hij zich er maar vast op voor wil bereiden. “Ja, maar dan moet dat wel gelden voor de gehele wereld en niet alleen voor de Nederlandse boeren.” Gelijke monniken, gelijke kappen, schoot mij door het hoofd, terwijl hij vertelde dat hij daarom op het CDA had gestemd. Ik kom zelf uit een boeren-CDA-nest dus ken mijn pappenheimers. Wat mij iedere keer weer opvalt is dat alles gaat boven de natuur en de dieren en als het er op aankomt zelfs boven de mens. Daar wordt ik wel eens verdrietig van. Wat wel een feit is waar heel wat dorpsbewoners een voorbeeld aan kunnen nemen is het feit dat roddelen over wie het met wie doet en echtscheiden nagenoeg niet aan de orde is in de boerenfamilies, daar wordt alles onder de pet gehouden. Maar of ze daar zoveel gelukkiger van worden….? Ik ken mijn pappenheimers.

4 thoughts on “Wie doet het met wie – Dag 142

  1. Geweldige impuls aan mn geheugen ..
    En wel aan mijn naamgever Cees Bleeker; ‘rooie Kees’ wegens haardos.

    Al kende ik hen slechts grijs.

    Hij werkte 2maal 8uur per dag, 6 dagen ij de week ..
    Had ook nog tijd 14 kinderen te verwekken via oma Catherina ..
    Die veel eerder stierf ..
    Cees werd ruim 81 ..
    Zijk tweede baan was eigenbaas spelen over tuintje en eenden ..
    Dat tuintje bracht seisoensvruchten voor middels groenten soorten.
    TJA
    PAPPENHEIMERS doet wel denken aan de EIgenheimers, een aardappelsoort.

    De eigenheimer die Cees koesterde wareb de Peultjes ..
    Een ware lekkernij ..

    Dank je dat je zo prikkelt .. ik noep het ‘peo pijn’ (is fijn wegens de gein)

  2. Pingback: Moestuin als pensioenvoorziening – Dag 143 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

