Vergeet vooral de bloemen niet – Dag 137

Na de geweldig zonnige week die achter ons ligt is het weer wat wisselvallig, maar voor de tuin is een beetje motregen juist ideaal. Het frist de boel goed op en maakt de tuin gereed voor zijn volgende hoogtepunt. Na de voorjaarsbloeiers zijn nu de zomerbloeiende planten en struiken aan de beurt. Ze lopen massaal uit en laten volop hun bloemenpracht zien. Gereed voor de insecten en klaar voor een volgende warme periode.

Toen ik hier net woonde stond er nog niet zoveel in de tuin en vooral ontbrak het duidelijk aan kleur. Alleen de rozenstruiken die mijn schoonvader had aangelegd in de voortuin gaven wat kleur aan het huis en de tuin. Hij was er trots op. Mijn moeder had ook altijd een rozenstruik waar ze goede sier mee maakte. Tot op de dag van vandaag geeft hij een geweldige hoeveelheid rozen. En de geur die er vanaf komt is fabuleus. Mijn moeder leerde mij het rozen snoeien en die kennis kan ik dankbaar gebruiken bij het in stand houden van de rozenstruik van mijn schoonvader.

Inmiddels zijn de rozenstruiken niet de enige die de voortuin kleur geven. Ook verschillende hortensia’s in kleur en de witte Annabelle hebben de tuin opgefleurd. Tot twee jaar geleden had ik ook een hele mooie vlinderboom met dieppaarse bloemen en een ceanothus met blauwe bloemen in de voortuin staan, maar die hebben de late winter van begin 2012 niet overleefd, evenals vele andere struiken in mijn tuin. Dat jaar hadden we door de late vorst ook geen fruit. Maar door de achterliggende zachte winter hangen de bomen inmiddels vol.

Het mooie van de natuur is dat ieder seizoen zijn eigen bloeiers heeft waar insecten op afkomen. Ieder jaar breid ik de bloemenpracht in mijn tuin verder uit met als doel om de biodiversiteit te vergroten en steeds meer verschillende insecten aan te trekken. Zonder insecten geen verstuiving en geen vruchten. Dicht bij het huis zoek ik de bloemen vooral in vaste planten en struiken, want om ieder jaar bloemen te zaaien en borders te onderhouden daar heb ik de tijd niet voor. Mooie op elkaar afgestemde bloemenbedden vind ik schitterend om te zien, maar de mensen die ze hebben zijn alleen daar al dagelijks mee bezig.

De tuin moet functioneel, verantwoord maar vooral onderhoudsvriendelijk zijn, de moestuin alleen kost mij al meer dan genoeg tijd. Daarom laten wij ook hele stukken van de tuin ongemoeid om zoveel mogelijk gewassen inclusief het onkruid de kans te geven om bloemen te produceren. Niet alleen goed voor een gezond natuurlijk evenwicht in de tuin maar vooral omdat het mooi is om te zien.

 

Geef een reactie

