Terugblik op de Zero Plastic Week – Dag 136

Het is en blijft heel erg lastig om zonder plastic door het leven te gaan in onze geïndustrialiseerde samenleving. Ik heb het een week lang geprobeerd maar ik moet constateren dat het mij ook deze keer weer niet gelukt is. Ik heb een moestuin vol eetbare producten maar daar kom je er niet volledig mee, zeker niet op het platteland waar maar weinig winkels zijn. Het meeste standaard voedsel dat gaat nog wel, maar daarna wordt het je al gauw knap lastig gemaakt. De streekproducten hebben de beste kans om gekocht te worden zonder plastic, dat staat bovenaan ons consumptiepatroon.

Bee's-wrap-inpakken-en-afdekken

Bee’s Wrap

Voor veel producten zijn steeds meer alternatieven te vinden en die blijf ik ook opzoek, maar nog niet voor alles wat ons gezin consumeert geldt dat. Neem nou je dagelijkse drankjes. Een kopje thee is nog goed te doen zonder plastic, maar de koffie zit hoe je het ook wendt of keert in plastic verpakt, zelfs biologische koffie. Ik kan natuurlijk naar een vestiging van een koffieketen gaan om losse bonen te kopen, maar dan moet ik naar de grote stad en dat doe ik zeker niet iedere week. Dat kost ook weer vervoersbewegingen en is dus ook niet zo goed voor het milieu. Als iemand daar een oplossing voor heeft dan hoor ik dat graag.

Vooral op het gebied van de dranken is nog heel wat te verbeteren. De eigengemaakte appelsap bijvoorbeeld die geperst wordt bij de speciale mobiele pers in de buurt zit in een plastic zak met een plastic schenktuutje eraan. En dan heb ik het nog niet gehad over de drankjes die mijn kinderen graag drinken, zoals de overbekende frisdranken, allemaal in plastic flessen. Weliswaar statiegeldflessen, maar ook daarover laait de discussie hoog op als zou dat kostprijsverhogend werken voor de fabrikanten die daar liever vanaf willen.

De Zero Plastic Week is vooral een week van bewustwording en daar gaat het natuurlijk om. In mijn ontdekkingsreis van de afgelopen week ben ik wel weer wat nieuws tegengekomen. Als alternatief om voedsel te bewaren, anders dan in plastic, bestaat er de Bee’s Wrap. Het gaat hier om een lap van biologische katoen die bewerkt is met bijenwas, jojobaolie en boomhars, waardoor een vervormbare doek ontstaat waarin voedsel langer houdbaar blijft. De doek heeft een antibacteriële werking en is schoon te maken en daardoor opnieuw te gebruiken. Helaas was het uitverkocht (vast door het succes van de Zero Plastic Week) anders had ik het al besteld.

 

Geef een reactie

