Goed gereedschap is het halve werk – Dag 135

Moestuinieren op de klei is hard werken. Toch wordt de arbeid beloond want ieder jaar wordt de grond beter van structuur. De eerste jaren was de kleigrond hard en ondoordringbaar en hebben we veel gefreesd, maar ook door het toevoegen van compost wordt de grond steeds makkelijker om te bewerken. De afgelopen weken heeft ook het regenachtige weer geholpen. Nadeel daarvan is dat als het zonnetje maar even schijnt het onkruid de grond uitschiet.

WP_001160Wieden is nooit mijn hobby geweest. Dat gepriegel met de schoffel op de vierkante millimeter tussen de zaaisels en het pootgoed is geslist geen leuke bezigheid. En alle onkruid met de hand uittrekken is ook geen doen. Door de kleigrond stoot je bij het schoffelen ook geregeld op een kleilaag waardoor je flinke klappen oploopt en die voel ik altijd in mijn onderrug. Daarom is goed gereedschap van essentieel belang.

De meeste schoffels zijn duwschoffels heel handig vooral als de schoffel als boter door de grond glijdt. Maar op de klei vind ik het handiger om de schoffel naar mij toe te kunnen trekken als de zware kleigrond weerbarstig is dat heeft een gunstiger effect op mijn rug. Maar een trekschoffel is nog niet zo eenvoudig te vinden. Toch heb ik vorig jaar na lang zoeken gevonden wat ik hebben wilde, een schoffel die zowel kan trekken als duwen. De schoffel heeft de vorm van een wybertje met ook nog eens scherpe punten waardoor je gelijk heel gemakkelijk onkruid met weerbarstige wortels kunt uitsteken.

Door mijn nieuwe schoffel is schoffelen ineens minder erg geworden, dus pak ik na het eten nog wel eens een bedje onderhanden. Goed gereedschap is het halve werk, nogal wiedes, toch?

 

Geef een reactie

