Zero Plastic Week deel II – Dag 133

Deze week komen er zoveel nieuwe ideeën voorbij dat ik nog een blogje wil wijden aan de Zero Plastic Week die deze week plaatsvindt van 9 – 15 juni 2014. Er is hoop voor de toekomst als het gaat om bewust omgaan met (plastic) afval, want de afvalloze of verpakkingsvrije supermarkt is namelijk in opkomst en dat lijkt mij een heel goed idee. Als ik de eerste plaatjes zie dan komt het idee mij niet eens zo vreemd over.

Unpackaged

Unpackaged

In de verpakkingsvrije supermarkt kan je namelijk je eigen verpakking – flessen, dozen, zakken – meenemen. En als je geen eigen bewaardozen of –flessen hebt dan kun je ze ter plekke kopen en dan niet van plastic maar van glas of papier en uiteraard herbruikbaar en recyclebaar. Het concept is ontstaan in de UK door ‘Unpackaged’ wat helaas binnen een jaar alweer is gestopt. Toch wagen entrepreneurs in Duitsland en in België binnenkort de stap met vergelijkbare supermarkten. Hoe zo’n supermarkt eruit ziet zie je in het filmpje onderaan.

Maar het doet mij gelijk denken aan het winkeltje waar ik vroeger, toen ik nog in Amstelveen woonde, naar toe ging om olie en azijn te halen. Daar kocht je eerst je eigen glazen fles die je vervolgens vulde. Ik heb er toen nooit bij stilgestaan hoe afvalvriendelijk dat eigenlijk was. Maar waar dat winkeltje naar toe is gegaan, ik heb geen idee. En nu ik er zo over nadenk komen er nog meer vergelijkbare voorbeelden op. Zo hebben in het verleden diverse slijters geëxperimenteerd met “vul je eigen wijnfles”. Blijkbaar geen houdbaar gebleken oplossingen want ze zijn stilletjes aan verdwenen.

Maar toch zijn er voorbeelden van gelijke strekking zoals het zeepbedrijf Lush dat verantwoord met haar product en met de verpakking omgaat en bij Oil en Vinegar kan je olie en azijn kopen van de tap. Het is alsof we teruggaan naar de ouderwetse kruidenier waar je de pot aanwees wat je hebben wilde en waar het voor je afgewogen werd in een papieren puntzak. Zo gek was dat dus niet. En nu maar wachten op de eerste afvalloze supermarkt in Nederland. Hoewel die waarschijnlijk niet op het platteland zal verrijzen.

 

Geef een reactie

