Lesje duurzaamheid op de basisschool – Dag 132

Al een aantal jaar geef ik op scholen les over duurzaamheid. Vandaag was het de beurt aan de klas van mijn zoon op de plaatselijke basisschool. Altijd erg leuk om te doen. Omdat het deze week Zero Plastic Week is kon ik ze gelijk een opdracht voor thuis meegeven. Ik ben benieuwd of het nog extra vaders en moeders aanzet om deze week geen plastic in huis te halen of in ieder geval aan het denken zet.

Klas Mats mei2014Kinderen op de basisschool zijn nog zo heerlijk onbevangen en staan open voor het bewust omgaan met de aarde. Hoe anders is het als ze op de middelbare school zitten, dan is ineens alles wat maar even anders is of extra moeite kost stom. “Nee, mam daar doe ik niet aan mee” hoor ik geregeld als ik mijn oudste zoon aanspoor om duurzaam te zijn. Of de opmerking “Waarom zijn jullie van die rare ouders, waarom eten we uit de moestuin terwijl je het gewoon in de winkel kunt kopen?” En denk maar niet dat hij een hand uitsteekt naar de moestuin, dat was een aantal jaar geleden wel anders.

Nee bij de kinderen in groep 8 van de basisschool is deze kritiek nog niet aanwezig. Een van de afsluitende vragen die ik stel is: “Wat kan je zelf doen voor het milieu?” Afhankelijk van de dynamiek in de klas, of de gangmakers los durven te komen, waren er ook van daag weer genoeg leuke ideeën, zoals:

  • Zuinig zijn met energie;
  • De verwarming in de winter een graad lager en een warme trui aan;
  • Minder autorijden of een elektrische auto gaan rijden;
  • Minder plastic gebruiken en zeker niet op straat gooien;
  • Zonnepanelen op het dak;
  • Spullen langer gebruiken.

Maar ik laat daarna een lijstje zien met nog meer ideeën. Twee onderwerpen worden daarbij altijd bekritiseerd “Minder skiën” en “Geen euroknallers kopen”. Ik krijg dan steevast de vraag waarom skiën slecht is en of ze dan helemaal nooit meer mogen skiën. Na wat discussie luidde de conclusie uit de klas zelf om wel te blijven skiën, maar dan niet ieder jaar. De argumenten dat euroknallers toch niet zo fijn zijn voor de dieren ging er makkelijker in. Maar dan heb ik ze niet vermoeid met de goedkope drankjes en snoepgoed die ook onder de euroknallers geschaard kunnen worden. Dat is voer (voor discussie) voor op de middelbare school.

 

4 thoughts on “Lesje duurzaamheid op de basisschool – Dag 132

  1. Grappig is dat je je mails nummert ..

    Zo kreeg ik opeens de associatie dat 132 zegel Mens voorstelt.

    En ik beschouw je al doende al een fijn Mens.

    Iets extras ?
    Tja .. die Men 132 zit in het apengolfje van 131 ..
    Dwz de toon van 131 is 1 en leidt een heel golfspel tm 13
    Dat zou hier dag 143 zijn ..
    Niet dat het allemaal iets bewijst al wordt het verwevende spel van het leven met een geheugensteuntje geradieerd.

    Ik denk dan soms aan kunstige tantes die blindelings geitenwollen sokken penden.

    Overigens is die 132 lunair van toon en daagt uit .. de golf vol te houden ..

  2. Hallo Sace,

    Ik nummer mijn blogs omdat ik 365 dagen ga bloggen. Daarmee heb ik mijzelf al een behoorlijk zware opgave opgelegd, want iedere dag bloggen is niet niks heb ik gemerkt.

    Leuk dat je er andere nummerologische verbanden in vindt.

    Zonnige dag gewenst.
    Jolanda

    • Wanneer een mens plezier ervaart bij / met een andere wil hij meedoen .. en dit wordt steevast complexer zeker als het al ‘tenenlopen’ is .. eh .. lijkt

      Ga door met waar ik zo van geniet ..
      Ik heb n fijn plekje op t ball~con ..

      N deeltijdtuin lijkt mij een geweldig schoolproject ..
      Ook Voor participerende prinsen ..

Geef een reactie

