Zero Plastic Week – Dag 131

Deze hele week van 9 – 15 juni 2014 is het Zero Plastic Week, ook te volgen via facebook. Het doel is om deze hele week geen plastic te kopen. Misschien denk je “Nou dat is toch niet zo moeilijk”, dan daag ik je graag uit want het is heel wat lastiger dan je denkt. Je realiseert je pas bij het boodschappen doen hoeveel plastic overal op en aan zit. Alleen al zo iets simpels als het kopen van een brood. We weten al niet meer beter dan dat het brood voorgesneden verpakt is in een plastic zak. Ik kan mij nog herinneren dat we ongesneden brood kochten in een papieren zak. Als je het gesneden wilde hebben dan kostte dat extra vanwege de plastic zak. Dat zouden ze nu ook weer moeten invoeren!

Maar er is nog veel meer waar je over struikelt bij het inkopen. De meeste vleeswaren zitten in plastic verpakt om de houdbaarheid te vergroten. Zelfs de ambachtelijke slager legt na iedere paar gesneden plakjes vlees een velletje plastic tussen de volgende laag. Ik moet gelijk weer denken aan het Amerikaanse gezin waarvan ik het filmpje liet zien in blog 108 die een nagenoeg zero lifestyle erop nahouden. Dat gaat mij voorlopig niet lukken, maar ik doe mijn best.

WP_001138

Mijn vlierbloesemsiroop omringd door fabriessiroop

Ik kom al een heel eind om zonder plastic te leven. Misschien komt het meeste plastic in ons huishouden wel via de kinderen. Ik maak mijn eigen vlierbloesemlimonade in glazen hergebruikte flessen, maar mijn kinderen prefereren andere soorten. Vanmorgen is mijn zoon op kamp gegaan. Net voordat hij zijn spullen in de auto zetten wilde ik nog iets in zijn tas stoppen alwaar ik een fles gazeuse ontdekte. Als ik ergens een hekel aan heb is het wel deze super goedkope troepdrank uit de supermarkt. Het zit in een plastic wegwerpfles en bevat aspartaam, een zoetstof waar sommige deskundigen zeggen dat het bij excessief gebruik kanker veroorzaakt. En juist dit goedje is spotgoedkoop en daardoor natuurlijk interessant voor kinderen. Dit is nu echt zo’n product wat duurder gemaakt moet worden om het gebruik te remmen. Maar ja vertel dat de fabrikanten maar eens.

Uiteraard eten we volop groenten uit de tuin dus hoeven we geen voorverpakte groente en fruit te kopen. En daarnaast hebben wij een boerenlandwinkel in de buurt waar veel van eigen land komt, dus dat kunnen we zo meenemen zonder plastic, gewoon in onze eigen tas. Een groot nadeel van de boerenlandwinkel is weer dat ze geen biologische producten verkopen. Dus bij het ene laat je wat en bij het ander krijg je wat.

Tips om minder plastic te gebruiken:

  • Neem je eigen boodschappentas mee uit winkelen en weiger alle plastic tassen in de winkels;
  • Koop geen water in een plastic fles, kraanwater is van goede kwaliteit, er bestaat speciaal water in glazen flessen;
  • Neem een broodtrommeltje mee naar je werk of voor onderweg en laat de plastic boterhamzakjes uit je keukenkast;
  • Koop groente en fruit in de ‘echte’ groentewinkel of direct van de boer;
  • Koop statiegeldflessen dan weet je dat ze hergebruikt worden;
  • Gebruik een eigen mok op je werkplek en weiger de plastic bekers.

En heb je nog niet genoeg aan deze tips lees dan de 39 tips voor een leven zonder plastic.

Geef een reactie

