Nematoden tegen de slak – Dag 130

Hè lekker de eerste frambozen zijn rijp! Toen ik de plant voor het eerst had staan, al weer heel wat jaren geleden, en ontdekte dat de eerste framboos in aantocht was ging ik dagelijks kijken of hij al rijp was om te eten. Hij lonkte mij iedere dag meer toe, uiteindelijk zei ik tegen mijzelf: “Morgen is hij helemaal super en eet ik hem op.” Misschien voel je hem al aankomen: de volgende dag weg framboos! Opgegeten door de vogels. Ik had te lang gewacht. Dat gebeurt mij niet meer, nu pluk ik ze gewoon als ik ze zie.

WP_001127Vandaag ging ik weer eens kijken hoe ze erbij stonden en ja hoor rijpe frambozen. Maar tot mijn grote ontsteltenis trof ik de rijpe frambozen aan met een slakkenspoor. Getsie. Meestal eet ik ze gewoon van de struik, maar dat laat ik nu wel uit mijn hoofd. Even verderop was een huisjesslak net bezig een van de frambozen soldaat te maken. Je zou haast denken dat er een tekort aan jong fris mals groen voedsel is waardoor de slakken aan de frambozen beginnen. Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Het moet niet gekker worden.

Het begint wel een saai onderwerp te worden maar mijn gedrevenheid om de slakken in te tomen wordt met de dag groter. Vandaag kreeg ik weer een tip waar ik wat mee kan. Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van de Engelse tuinder Mark Abbott-Compton, hij maakt interessante filmpjes over de moestuin met inspirerende oplossingen. In de nieuwsbrief van juni kwam hij met een oplossing voor het slakkenprobleem.

Veel van de slakken die schade toebrengen aan onze gewassen leven in de grond en zijn daarom moeilijk te vangen. Een van de natuurlijke vijanden van de slak zijn aaltjes ofwel nematoden. De nematoden, die met het blote oog niet waarneembaar zijn, gaan de in de grond levende slakken te lijf en dringen ze binnen, waarna de slak stopt met eten. De nematoden zelf zijn onschadelijk voor de mens en de meeste dieren en zijn daarom een biologische manier om slakken te bestrijden.

Het nadeel van deze slakkenbestrijding is dat de nematoden duur zijn en maar 6 weken effectief. Maar de Engelse tuinder Mark heeft daar een oplossing voor gevonden. Het merendeel van alle slakken draagt namelijk al nematoden bij zich maar die zijn in balans en daardoor niet schadelijk. Echter daar kan handig misbruik van gemaakt worden op de volgende manier.

Neem een emmer met een klein laagje regenwater (geen kraanwater), niet teveel want de slakken hoeven niet te verdrinken, voeg daarbij een laag frisse jonge blaadjes waar de slakken dol op zijn en zoek een flinke hoeveelheid slakken. Sluit de emmer af met een deksel zodat ze er niet uitklimmen, laat dit zo twee weken staan en roer het iedere dag wat om. De nematoden zullen zich nu sneller voortplanten dan de slakken en gaan de slakken te lijf. Na de twee weken heb je je eigen nematoden gekweekt om te gebruiken.

Giet het water met de nematoden bij de gewassen die worden geteisterd door de slakken en vergeet vooral de composthoop niet. Voorwaarde is dat de aarde vochtig is anders helpt het niet. Nematoden houden namelijk alleen van een vochtige omgeving. Vul de emmer met de achtergebleven dode slakken weer aan met nieuw regenwater, extra groen en nieuwe slakken en laat weer twee weken staan! Et voilà een ecologisch verantwoorde methode en goedkoper dan nematoden kopen via internet.

Ik heb gelijk de actie uitgevoerd, zie de foto’s. Wil je de film van Mark Abbot-Compton zelf bekijken dan kan je lid worden van zijn website en daar de film bekijken.

 

22 thoughts on “Nematoden tegen de slak – Dag 130

  1. Dit gaat werken! Ik heb verleden jaar de verzamelde slakken gedood en in de compost verwerkt en dit jaar van deze compost compostthee gemaakt. En nauwelijks slakken dit jaar! De kroppen sla staan er nog mooi bij. Nematoden zijn onderdeel van het bodem voedsel web. Een natuurlijke bodem heeft nematoden. Als de bodem met de jaren gezonder wordt en de gewassen diverser, dan zal ongedierte ook minder worden.

  2. Boeiend verhaald speciaal ook voor mensen met een flatje.
    HET cont(r)act met de dynamieke zit er helemaal in. CHAP’EAU

    Tip van ooit zijn de Afrikaantjes ..
    Die luchten slakken weg ..
    Al moeten die beestjes de slijmerige kost dan anders waarmaken

    Tooi

      • Hallo Francien,

        Ik dacht ook dat de afrikaantjes slakken zouden afweren, maar dat blijkt inderdaad niet het geval. Bij mij was het precies zo, de slakken blijken dol op afrikaantjes. Nu ga ik ze gebruiken als afleidingsmanoeuvre. De bedden waar ik geen slakken wil ga ik omringen met afrikaantjes.

        Groet, Jolanda

      • Dank voor je reactie en je tip, Karel. Dan ga ik die een keer proberen. Ik hoop alleen wel dat deze biologisch verkrijgbaar zijn.

  3. Hallo Cees,
    Hebben mensen op een flatje last van slakken dan? Ik heb heel lang in flats gewoond en bakken met bloemen e.d. gehad, maar nooit een slak gezien.
    Wat de Afrikaantjes betreft dat is op zich een geslaagd experiment, maar niet op de manier die ik verwacht had. De slakken blijken namelijk dol op de Afrikaantjes. Dus dat helpt om ze elders weg te houden.
    Je compliment is in dank aanvaard.
    Groet, Jolanda

  4. Niet de tijd van het jaar om hiermee bezig te zijn, maar ik had dit niet eerder gelezen. Dankjewel voor deze tip om nematoden te kweken. Ik zal eens kijken of ik dit volgend jaar op mijn volkstuin kan gaan toepassen.
    Ik heb je blog net ontdekt en ga hem nog eens uitgebreider bekijken. Al plannen voor na de 365 dagen?

    • Ja de plannen voor na de 365 dagen bloggen zijn er zeker. Niet meer iedere dag bloggen dat staat vast, dat is wel een behoorlijke opgave.
      Tegen die tijd zullen we hopelijk met de eerste grondwerkzaamheden aan de slag kunnen en gaan we korte filmpjes maken van de vorderingen.

  5. Dit jaar ( juli 2015 ) voor het eerst ontzettend veel naaktslakken op ontzettend veel verschillende planten. Een emmer gepakt en slakken verzameld. Ik ben benieuwd.
    Bedankt voor je tip en goede uitleg.

  6. Ter aanvulling. De oranje naaktslakken bevinden zich op hortensia-struiken, monnikskap, epimedium en zelfs op en aan de bladeren van helleborussen. Niet te geloven dat ze momenteel op zoveel verschillende planten zitten.

    • Hallo Ria en Gon,
      Bij mij was het aantal slakken door de droogte juist veel minder dan de laatste jaren. Echter nu het weer een weekje flink regent zijn ze ook weer op volle sterkte terug. Ze zitten in de grond. Grote vraag is hoe krijg ik ze uit de grond.
      Sterkte met de slakken.
      Groet, Jolanda

  7. Pingback: Slakken bestrijden met knoflook en borstels – Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

