De Stadsboer – Dag 127

Niet zo ver van bij ons vandaan ligt de ecologische wijk EVA Lanxmeer. De wijk is zo opgezet dat het zelfvoorzienend zou kunnen zijn. Het is gelegen op een waterwingebied, dat betekent dat de bewoners heel zuiver met water moeten omgaan. Zo mogen er geen chemische middelen gebruikt worden die afgevoerd worden via het afwateringsysteem. Alle huizen zijn voorzien van zonnepanelen en wijkverwarming en daarom hebben de bewoners een eigen energiemaatschappij. Voor het vervoer is het naastgelegen station voor iedereen makkelijk bereikbaar.

Aan de rand van de wijk ligt de stadsboerderij Caetshage die de gehele wijk van voedsel kan voorzien. In de begin jaren toen de boerderij in opbouw was ben ik er regelmatig geweest. De laatste jaren is de noodzaak wat minder omdat ik steeds meer zelf groente ben gaan verbouwen. Maar het is en blijft een boeiend bedrijf die in de opstart behoorlijk wat problemen heeft gehad, met name om de financiën rond te krijgen. De boer en boerin zijn geen eigenaar en het is een relatief klein boerenbedrijf gelegen midden in een stad.

WP_001102

Fair en Green Markt Culemborg

Vandaag was de jaarlijkse Fair en Green markt waar ik natuurlijk even een kijkje ging nemen. En daar was ook Caetshage aanwezig met een marktkraam. We hebben een geanimeerd gesprek gevoerd over verschillende gewassen. Ze hadden schitterende aubergines liggen. Ik vroeg mij gelijk af hoe ze die zo snel groot hebben gekregen, mijn planten zijn nog niet halfweg. Stadsboer Todd biechtte mij op dat hij al in januari begint met kweken. Dat heb ik in mijn oren geknoopt.

Ook ben ik weer wat wijzer geworden over de snijbiet. Het is een tweejarige plant, maar Caetshage zet ook ieder jaar nieuwe planten, omdat de snijbiet het tweede jaar toch wel erg doorschiet waar je niet echt wat mee kan. En dat heb ik inmiddels zelf ook ervaren. Iedere snijbietplant wordt drie keer gesneden en dan is het seizoen om. Altijd leuk zo’n praatje met een echte vakman. Als hobbyboer kom ik iedere dag meer te weten over het tuinbouwvak.

One thought on “De Stadsboer – Dag 127

  1. Nu jejezo aan het herintegreren bent in je eigen plek

    Kom ik op een vraag ..

    Maar eerst even dit ..
    In de kristalnacht 2004 of 3 was ik – zei de fool – actief in Culemborg
    Dit was in een loods nabij spoor ..
    Ik ontmoette daar een Indiase goeroe die even langs hopte
    Maar ook ene Hank Monrobie over een ander geldsysteem ..
    En natuurlijk ook Marien Faasse , Modderkolk en Marinus OntKnoope
    Als tussen doortje

    Wanneer je in de gelegenheid bent .. vraag eens hoe de relatie is tussen boeren en de rivier de Lek?

    Dit intrigeert mij bijzonder ..
    En hoe relateert watef aan de gewassen ??

Geef een reactie

