De smaak van dille en slakken – Dag 126

Vandaag heb ik weer een ontdekking gedaan. Omdat het zo ontzettend geregend heeft had ik een paar dagen niet op mijn kruidenrek gelet die buiten staat naast de keukendeur. Vanmorgen zag ik mijn twee potten met dille staan en ik werd verdrietig van de aanblik. Helemaal kaalgevreten door de slakken, met slakkenslijm als bewijs. Nadere inspectie wees overduidelijk de slakken aan. Er zaten er zelfs diverse slakken op de aarde, aan de buitenrand van de pot en onder de pot op de schotel.

Vis met dilleIk ben juist zo dol op dille. Ik ga niet de lofzang op de dille herhalen want ik heb dat al gedaan in mijn blogje op dag 70. Niets lekkerder dan dille met de vis meestomen, in de saus verwerken of er vers overheen knippen. Ik baal daar echt van, nu kan ik weer opnieuw beginnen met kweken en moet ik ondertussen dille uit een potje gebruiken. En het oogsten van de zaden kan ik ook vergeten. GRRR.

Mijn moeder was nooit zo creatief met kruiden in de keuken, ze was sowieso niet zo’n kookster. Dat zal ik wel van haar hebben. Maar ik zorg wel dat er een keur aan groenten en kruiden in mijn keuken voorradig is om het even wie er kookt. Zelfs eigen groenten kweken deed mijn moeder niet, terwijl mijn beide grootouders een flinke eigen moestuin hadden. Mijn grootvader is nog tot op hoge leeftijd in de moestuin actief geweest. Ondanks het feit dat wij soms een paar weken alleen maar sperziebonen, tuinbonen of snijbonen aten ben ik door mijn grootvader toch verknocht geraakt aan het moestuinieren.

Het goede nieuws van vandaag is dat ik weer wat geleerd heb, ik ben namelijk niet de enige die dol is op dille ook de slakken lusten er wel pap van, alle andere kruiden staan er nog ongeschonden bij daar zijn ze niet aan geweest. Mijn lijstje “slakkenvangers” is weer uitgebreid. Waar zijn slakken allemaal dol op:

  • Chinese kool en paksoi
  • Bier
  • Afrikaantjes
  • Jonge kwetsbare blaadjes en zaailingen
  • De Hosta
  • Nu dus ook de dille
  • En uiteraard vochtige plekken onder schors, hout of een omgekeerde bloempot.

Dus zet ik dit soort gewassen op plaatsen waar ik de slakken naar toe wil lokken om weg te houden van andere soorten en dat begint te werken. Want door de grote hoeveelheid paksoi heb ik nu toch al heel wat kunnen oogsten.

Ik kwam ook nog een artikel tegen uit de Trouw getiteld: “21 manieren om van slakken af te komen”.

 

 

Geef een reactie

