De veelzijdigheid van de paardenbloem – Dag 123

Ik heb altijd een haat-liefdeverhouding gehad met de paardenbloem. Ik vind ze mooi, vooral een heel veld vol, maar niet in mijn gazon. Daarom ga ik ieder voorjaar met mijn speciale stekertje aan de slag om de paardenbloemen uit mijn grasveld te verwijderen. Voordeel is dat er regelmatig wordt gemaaid, dat helpt beslist mee. Mijn inspanning is door de jaren heen beloond want ik heb ze aardig weg gekregen uit mijn grastapijt. Daarbuiten laat ik ze rustig gaan.

PaardenbloemenIk maak deel uit van een politieke denktank waar we niet alleen over politiek en de samenleving praten maar ook elkaar als mens proberen te versterken. Dus hadden we en petit comité een opdracht om voor elkaar een bloem te tekenen en daarbij aan te geven waarom je die gekozen had voor de ander. Nou je raadt het al ik kreeg van iemand een paardenbloem met een hele verklaring erbij. Mijn eerste reactie was: getverderrie, hoe kan iemand mij nu vergelijken met de paardenbloem?

Er volgde een heel verhaal over de vele gezichten van de paardenbloem:

  • Hij wortelt zich heel gemakkelijk.
  • De zaden waaien met de wind mee.
  • Hij is mooi en opvallend van kleur.
  • De bloem bestaat uit tientallen kleinere bloemetjes.
  • Hij heeft een geneeskrachtige werking.
  • Is sterk en veerkrachtig.
  • Hij is eetbaar, behoort tot de composietenfamilie (sla).
  • De penwortel maakt de grond toegankelijk.
  • Hij ziet er iedere keer weer anders uit.
  • Er kan zelfs honing van gemaakt worden.

Ik kreeg een lofzang te horen waar ik verlegen van werd. Om kort te gaan ik wist niet dat de paardenbloem zo bijzonder was. Vanaf die dag bekijk ik de paardenbloem met heel andere ogen.

 

One thought on “De veelzijdigheid van de paardenbloem – Dag 123

  1. Pingback: Ode aan de paardenbloem – Dag 281 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

