Rode bietjes – Dag 119

Vandaag aten we rode bietjes, heerlijk. Natuurlijk niet vers, want de plantjes zijn net groot genoeg om in de tuin gezet te worden. Pas in de herfst zijn de bieten oogstbaar. Ze smaken nog verbluffend lekker zo regelrecht uit de vriezer. Het is daarmee een uitstekende groente om het hele jaar door te eten. Ik moest even denken aan het tv programma ‘Maartens moestuin’ van Maarten ’t Hart, wat momenteel loopt bij de VPRO. In aflevering 5 getiteld: ‘Bietjes, bloemkool en spitskool’ beschreef hij het groeiseizoen van bietjes. Hij oogst ze heel jong en bereidt ze door ze te verpakken in aluminiumfolie in de oven. Hoe lang hij ze in de oven laat staan is mij niet duidelijk geworden.

Rode BietenAls kind was ik al dol op bietjes. De lekkere ietwat zoete smaak was met niets anders te vergelijken. Een paar uur later gevolgd door een rood plasje in de wc, altijd leuk. Mijn man was als kind al niet dol op bieten dus de eerste jaren hebben wij ze nooit gegeten. Ik ken de bietjes zoals je ze koopt in de winkel, een stuk of 4 meestal luchtdicht verpakt. Na het openen van de verpakking in plakken of stukken snijden even verwarmen en klaar is Kees. Een kind kan de was doen. Eigenlijk heb ik mij in al die jaren nooit afgevraagd hoe ze nu eigenlijk in de verpakking komen. Totdat ik ze zelf ging kweken. Een wereld ging voor mij open.

Bieten zijn harde knollen die een redelijk lange kooktijd van ca. 1,5 uur nodig hebben voor ze gaar zijn. Ik kook meestal een grote pan vol in een keer. Omdat je er rode handen van krijgt, zoals Maarten ’t Hart ook laat zien, gebruik ik van die wegwerphandschoenen. Reuze handig, niet alleen omdat het rode handen voorkomt maar ook omdat het de hitte dempt. Na het koken laat ik ze eerst even kort afkoelen waarna ik de schil er afschuif. Als ze nog warm zijn gaat dat heel gemakkelijk. Daarna nog even afkoelen en in plakken snijden en als ze volledig afgekoeld zijn dan doe ik ze direct in de vriezer en een maaltje eten we dezelde avond al.

Het meest verbaast was ik over mijn man. Hij liet zich de eerste keer voor de kinderen niet kennen en at de eigen gekweekte verse bietjes. Hij vond het heerlijk en vraagt zich nog steeds af waarom hij ze nooit lekker heeft gevonden. Zo zie je maar weer, nooit te oud om te leren. Alleen mijn jongste zoon doet nog moeilijk, maar dat is ook niet vreemd die vindt alles vies als het om groente gaat.

Nog een tip: maak eens een rode bietensalade. Koude bietjes vermengen met ui, appel, kwark, walnoten, beetje mosterd, zout, peper en wat kruiden. Variëren kan op allerlei manieren met kaas of aardappelen bijvoorbeeld. Heerlijk als bijgerecht bij het diner of als zomers lunchgerecht.

4 thoughts on “Rode bietjes – Dag 119

  1. En vergeet het loof niet. Ook heerlijk door salades. En als je snijbietjes kweekt (ze zijn bijna oogstbaar nu) heb je het hele jaar door bietjes 😉
    Het recept voor Kvass heb je nu, maar probeer ook eens Borsjt te maken. UItzonderlijk lekker. Recept is eenvoudig: Eerste een uitje fruiten in de pan. Dan bietjes in stukjes gesneden erbij en even meebakken. Rode wijn, water en bouillon erbij (het lekkerst is zelfgetrokken van een kipkarkas), zout, peper, laurierblad, in stukken gesneden stam van broccoli (die kan je gewoon bewaren als je broccoli maakt), twee of drie selderij stengels gesneden, Eventueel nog wat andere kruiden (naar smaak) en een uur of drie laten trekken. Daarna door de blender.
    Opdienen met slagroom en peterselie gehakt erover.

    • Vandaag heb ik twee rode bietjes in alufolie gewikkeld (zoals Maarten) en in een ovenschaal een uur in de heteluchtoven gegaard op 150 graden. De bietjes waren goed gaar en heel smakelijk. De volgende keer zal ik wat minder tijd gebruiken, misschien kan dat ook. Groet Janny Leijenaar.

      • Ja leuk hè, dat dat zo goed gaat in de oven met de bietjes. Dat moet je zeker eens doen! Groeten van Janny.

Geef een reactie

