Zo groen als gras – Dag 118

De laatste paar weken heeft iedereen het ineens over gras. Iets gewoner dan gras bestaat niet. Het is er altijd en overal (althans in ons klimaat) en het valt gewoon niet meer op dat het er is. Er wordt op gespeeld en gesport. Je kunt er met blote voeten over lopen (als je er tenminste niet allergisch voor bent), je kunt er op zitten en natuurlijk heerlijk languit op liggen want het is lekker zacht. De meeste tijd van het jaar is het mooi groen van kleur en vooral na een regenbui ziet het er altijd helder en fris uit. Voor mijn partij De Groenen is het ook al niets bijzonders want ons partijblad heet Gras. En nu ineens heeft iedereen het erover.

WP_001023Begin mei was de Amerikaanse innovatieve agrariër Joel Salatin in Nederland. Helaas kon ik niet bij een van zijn lezingen zijn, te druk met campagne voeren. Maar zijn belangrijkste boodschap is dat koeien gewoon gras moeten eten, daar zijn ze op gebouwd dus waarom zou je ze wat anders voeren. Het is verspilling om koeien maïs te voeren, want dat geeft extra bewerkingen die extra energie kosten en eigenlijk niets extra’s opleveren. Maïs kan wel door mensen gegeten worden, gras niet.

De boeren zijn altijd druk met gras. Maaien, schudden, wiersen, inpakken of inkuilen en bemesten voor de volgende groeispurt en dan begint het proces van voren af aan. In de winter groeit gras namelijk niet, onder bepaalde temperatuur stokt de groei. Daarom wordt gras geoogst en tot hooi verwerkt om het vee in de winter toch te kunnen voeden.

Vorige week had Wouter Klootwijk in zijn tv programma “De wilde keuken” van de VPRO het ook al over gras. Hij ging op zoek naar de eetbaarheid van gras. Ons lichaam is niet geschikt om de grasvezels te verteren. Toch eten we dagelijks gras doordat we kaas eten, maar ook ons brood is gras, want graan is gewoon gras. In de Raw Food methode wordt wel een bepaalde grassoorten gebruikt, namelijk tarwegras, maar dan wordt het tot sap geperst.

Twee weken geleden tijdens de ledenvergadering van de Vereniging Basisinkomen waar ik lid van ben was ook Robin Ketelaars, de webmaster van de vereniging, aanwezig. Hij is altijd herkenbaar aan zijn aparte kledingkeuze, deze keer droeg hij geweldige groene schoenen van koeienhuid. Ik kon het niet laten die op de kiek te zetten.

 

2 thoughts on “Zo groen als gras – Dag 118

  1. Ja .. ik vind die groene schoenen wel wat ..
    Ik zou t associeren met ‘walk your talk’
    Het is toch anders dan groene robberen laarzen

    Dank voor de tip, Jolanda

    Overigens was ik laatst op de Theodag en ontmoette iemand die levende huizen bouwt .. Het bleek dezelfde die de Groene Man in Zwolle maakte ..
    Nauwelijks 500 m van deze nederige stulp!

    En dan zijn er dit weekend vele GERs rond nabij de gracht voor het verhalenweekend .. gesellie ..

  2. Hallo Sace,

    Dank voor je reactie.
    Zelf heb ik ook wel groene schoenen, maar niet zulke mooie als die van Robin. Voor een man ligt dat toch anders.
    ‘Walk your talk’, ja zo had ik mijn blogje ook kunnen noemen. Maar deze keer ging het over gras. Toen ik zijn schoenen zag wist ik al dat ik er een keer over zou schrijven. Alleen de context nog niet.

    Levende huizen… Interessant.
    Een vriendin van mij heeft overwogen om in een Yurt te gaan wonen. Ze had alleen moeite om een goede plek te vinden in haar woonplaats. Ze woont nu toch weer in een gewoon huis.

    Tot ziens,
    Jolanda

Geef een reactie

