Het weer wordt steeds extremer – Dag 115

Vandaag presenteerde het KNMI 4 klimaatscenario’s voor de toekomst. Ik twitter nogal eens over klimaatverandering en er zijn altijd een paar mensen die vervolgens over mij heen vallen, alsof ik ‘weerman’ ben en de toekomstprognoses verkeerd heb geïnterpreteerd. Te vuur en te zwaard proberen zij mij duidelijk te maken dat er helemaal geen sprake is van klimaatverandering en dat dit zeker niet door menselijk handelen is veroorzaakt. Alsof ik hun het brood uit de mond stoot door mijn berichtjes. Dat ik een open zenuw raak is mij wel duidelijk, het ‘waarom’ ze zo fel reageren echter niet. Ongetwijfeld zal deze blog ook weer een hoop stof doen opwaaien, maar dat neemt niet weg dat ik blijf hameren op de prognoses voor de toekomst en het feit dat wij daar iets aan moeten gaan doen. En ik zal de eerste zijn die actie onderneemt, ik leg het aan niemand op.

Foto: ANP

Foto: ANP

Dus het KNMI, die een hele positieve houding heeft ten opzichte van klimaatverandering, is voor de zoveelste keer met de wetenschappelijke rapporten aan de slag gegaan en heeft daarvoor vier scenario’s ontwikkeld. De conclusie luidt dat de winters minder koud worden en we meer last krijgen van extreem weer, zoals hevige regen- en hagelbuien, de zomers worden warmer en de zeespiegel blijft stijgen. Voor mij niets nieuws maar wel voor de mannen (het zijn altijd mannen) die er niet aan willen en argumenten aandragen dat de modellen niet kloppen. Maar die trekken zich er toch niets van aan.

Dit zet mij direct aan het denken dat het handig zal zijn om nog meer watertanks rondom de schuur te zetten voor het opvangen van de extreme hoeveelheid water die uit de lucht zal komen vallen. Bij het in ontvangst nemen van de klimaatscenario’s zei staatsecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu dat het vooral een Europese aanpak vraagt. Ze zei: “de vieze lucht houdt namelijk ook niet op bij de grens”. Dat deed mij deugd want dat was nu juist het argument dat ik in het verkiezingsspotje voor De Groenen had uitgesproken waarom uit de EU stappen ongewenst is. Fijn dat ze dat gelijk heeft overgenomen.

Ondertussen blijf ik gewoon doorgaan met mijn project om zelfvoorzienend te worden, want daarmee kom ik niet alleen tegemoet aan het herstellen van de natuurlijke balans van mijn omgeving maar draag ik ook bij aan het verminderen van de CO2 uitstoot en dus de opwarming van de aarde.

 

2 thoughts on “Het weer wordt steeds extremer – Dag 115

  1. Zou Mansveld hier de viezelucht van NL bedoelen? Waaraan directe collega Melanie druk bijdraagt door ieder in het land hard te laten scheuren met de auto? Dan zal ik het maar niet hebben over onze kolencentrales en intensieve veeteelt.

    • Hallo Gerard,
      Helemaal eens. Om de viezigheid van auto’s, kolencentrales en de intensieve veeteelt op te lossen hebben we de rest van Europa niet nodig, dat moeten we gewoon zelf doen. Of we daartoe bereid zijn is een tweede. Maar al die lucht- en waterverontreiniging kunnen we helaas niet alleen aanpakken. Dus is de EU toch belangrijk.
      Groet, Jolanda

Geef een reactie

