Paksoi, peultjes en aardbeien – Dag 112

Ik kon vandaag mijn ene been niet voor de ander krijgen. Na wekenlang combineren van gezin, werk en campagnevoeren is de energie op. Alleen al door te kijken naar mijn PC was al genoeg om nog dieper in de kussens van de bank weg te zakken. Uiteindelijk moest ik toch een bedankje uitdoen aan alle kiezers die op ons gestemd hebben, maar daarna heb ik de PC weer gauw uitgezet. Na de koffie en het doorkijken van de stapel kranten ben ik de tuin in gegaan. Daar knapte ik van op.

Er is niets fijner dan energie op doen in de natuur. Bij mij werkt dat altijd. De laatste dagen is het wel heel fijn weer: overdag zonnig en lekker van temperatuur en ’s nachts regen. Groeizaam weer dus. Tot mijn grote vreugde doet de paksoi het ineens heel goed. Al jaren worstel ik tegen de enorme hoeveelheid slakken die soms overnacht de hele oogst paksoi kunnen opeten. Zo ook toen ik ze net in de volle grond had gezet, de volgende ochtend al gelijk een aantal planten opgegeten.

Vorige week nog zei ik tegen mijn man dat dit jaar echt de laatste keer is dat ik paksoi kweek want het wordt ook dit jaar weer geen paksoi eten. Maar vanmorgen was het ineens anders en ziet het er naar uit dat we de komende week toch volop paksoi kunnen oogsten. Rondom het bed heb ik afrikaantjes gepoot en zelfs complete bakken neergezet. En ik begin te denken dat het helpt!

Morgen ga ik gelijk de overige afrikaantjes uitzetten in de wei waar de pompoenen staan, want daar stikt het van de naaktslakken. Gisteren al een hele emmer vol weggevangen. Het goede weer heeft ook de peultjes een boost gegeven, die hebben geen last van slakken en groeien gewoon door alles heen. Die kunnen ook geoogst worden. Dat wordt weer smullen. En in de kas zijn de eerste aardbeien rijp. Helaas kan ik er niet vanaf blijven dus komen ze het huis niet in ben ik bang. Wie het eerst komt het eerst maalt.

Geef een reactie

