De pompoenen staan in de wei – Dag 110

Zo alle pompoenen staan in de wei. Na de bui van gisteravond was vanmorgen vroeg het ideale moment om ze uit te poten. Ik had het al veel eerder willen doen maar iedere keer was er wat. Of te nat of te droog of geen tijd. Vorig jaar is de eerste aanplant volledig de mist in gegaan. Het was vorig jaar langer koud dan normaal en toen het eenmaal beter was hadden we een lange tijd geen regen maar wel veel wind. Kortom vorig jaar was het: te koud en te droog. De planten stonden te verpieteren in de wei dus moest ik als een haas nieuwe planten kweken. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen met de oogst.

WP_001038Het pompoenveld ziet er nu nog leeg uit en de planten ogen kwetsbaar zo in de zware klei. Maar het kan heel snel gaan en binnen een paar weken is de wei dichtgegroeid met grote bladeren van de pompoenplanten. Ik sta er ieder jaar weer versteld van hoe snel pompoenplanten groeien. Bij het planten kwam ik al wel heel wat naaktslakken tegen, dus zal ik de groei goed in de gaten moeten houden. Niet alleen de bladeren zijn geliefd bij de slakken maar ook de bloemen. Zodra de bloemen verschijnen komen niet alleen bijen maar ook de slakken daar gretig op af.

Ik heb dit jaar 4 soorten pompoen. De oude Uchiki Kuri de alom bekende kleine oranje van ca. 1,2 kg is vervangen door een vergelijkbare soort, genaamd Fictor, die langer houdbaar is. Dat klinkt mij als muziek in de oren. Evenals afgelopen jaren heb ik weer de kleine groen-witte Sweet Dumpling en de Butternut flespompoen in het assortiment. Dit jaar heb ik een nieuwe toegevoegd die ik de naam Halloween pompoen heb gegeven, zodat ik ook de liefhebbers van Halloween weer kan bedienen. Deze is wat kleiner dan die ik vorig jaar had, die waren wel erg groot.

Na morgen is de verkiezingscampagne even voorbij dus kan ik weer adem halen. Zondagavond wordt de uitslag bekend gemaakt en ben ik uitgenodigd om in Nieuwspoort aanwezig te zijn. Dus heb ik het weekend voor mijzelf. Vooral de tuin heeft er behoorlijk onder te lijden gehad dat ik weinig tijd over had. Dat gaan we dit weekend maar weer inhalen. Ik kijk er nu al naar uit.

 

Geef een reactie

