Plastic Heroes – Dag 108

WP_001034Vandaag werd weer plastic opgehaald. Als ik zie hoeveel zakken sommige gezinnen aan de weg zetten dan begrijp ik daar helemaal niets van. Wij hebben meestal maar één zak en soms dat nog niet eens. Ik probeer daar toch zoveel mogelijk op te letten bij wat ik koop. Ik heb bijvoorbeeld geen plastic boterhamzakjes in huis. Iedereen heeft zijn eigen brooddoos. Zelfs mijn man gaat geregeld met zijn gevulde brooddoos van huis, hoewel dat afhankelijk is van zijn afspraken.

Een aantal jaren geleden las ik in de National Geographic de volgende quote waardoor ik flink aan het denken gezet werd:

“Een plastic zakje is in een tel gemaakt, is gemiddeld 20 minuten in gebruik en duurt 100 tot 400 jaar om te worden afgebroken.”

Vanaf die dag heb ik het plastic in de ban gedaan voor zover mogelijk. Een paar jaar geleden werd het mij een stuk makkelijker gemaakt toen de regionale afvalverwerker over ging op de “Plastic Heroes” campagne. Een goed initiatief dat mij nog verder aan het denken heeft gezet.

Wij hebben een moestuin dus veel groente en fruit komt rechtstreeks van het land, stuik of boom in de keuken terecht. Daar komt geen plastic aan te pas. Daarnaast hebben wij een groentewinkel in de buurt waarvoor ik mijn mand meeneem. Sommige aankopen gaan wel in een zakje, want ik zie het al voor mij dat mijn fietsmand plotseling van mijn fiets afschiet en ik stuk voor stuk achter de champignons aan moet rennen. Maar dat zakje is dan wel van papier en wordt weer hergebruikt.

In 2012 deed ik mee aan het Traineeship “Verbeter de wereld” wat tot doel had om projecten op te zetten voor een betere wereld. Ik deed mee aan een Fairtrade project. Maar er was ook een team dat de Zero Plastic Week heeft opgezet, met als doel een week lang niets te kopen waar plastic aan te pas komt. Ik doe daar aan mee, maar ik kan je vertellen dat het een enorme opgave is. Dit jaar vindt de Zero Plastic Week plaats van 9 tot 15 juni. Daar kom ik nog wel op terug.

Maar hoe ik ook mijn best doe er is altijd baas boven baas. In de Verenigde Staten is een gezin die al het afval uit hun leven gebannen hebben. Ik vind het wel een geweldig initiatief, maar moet ook hierbij weer erkennen dat ik zo ver nog niet ben. Maar bekijk hier hoe dat gezin dat voor elkaar krijgt. Je kijkt je ogen uit.

 

One thought on “Plastic Heroes – Dag 108

  1. Pingback: Zero Plastic Week – Dag 131 | Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

