Leven van wat het land ons biedt – Dag 105

Afgelopen weekend had de NRC weer een bijlage van The Optimist, het blad waar ik al jaren op geabonneerd ben en wat mij al heel wat inspiratie heeft gebracht. De website bevat ook veel informatie. In deze bijlage stond een artikel van de Ierse activist Mark Boyle die al sinds 2009 zonder geld leeft. Hij schreef er een boek over getiteld “The moneyless manifesto”. Dat spreekt enorm tot de verbeelding. “Zal mij dat ooit gaan lukken” vraag ik mij af?

Mark Boyle

Mark Boyle

In eerste instantie is het niet mijn doel om zonder geld te gaan leven, maar wel om zodanig voorzieningen te treffen en onze grond rendabel te maken dat wij voldoende hebben om onze kosten te dekken. Tenslotte moet de hypotheek betaald worden en groeit niet alle voedsel op eigen bodem, zoals koffie, thee, rijst en chocolade. En om mijn leven zo radicaal om te gooien zoals Boyle dat doet is voor mij een stap te ver.

Wel ga ik de uitdaging aan om te proberen van eigen land te leven. Als we allemaal meer lokale producten aanschaffen is dat ook goed voor het klimaat omdat er minder vervoersbewegingen nodig zijn, wat een positieve invloed heeft op de CO2 uitstoot. Wat al helpt bij onze consumptie is je afvragen waar een product vandaan komt? Het is erg verleidelijk om hele goedkope producten aan te schaffen, maar iets of iemand betaalt daar uiteindelijk een prijs voor.

Boyle doet de boeiende uitspraak: “Geld is de oorzaak van het gebrek aan wezenlijke relaties tussen mensen”. Dat vindt ik een lastige. Relaties leggen doen we zelf of juist niet, dat hoeft niet per definitie samen te gaan met handel drijven of iets doen voor elkaar. Maar dat geld heel vaak tot conflicten leidt in relaties dat ben ik wel met hem eens. Ik hoop in de nabije toekomst mijn project vorm te geven en uit te voeren met hulp van vrijwilligers die in ruil voor hun diensten meedelen in de opbrengst van wat het land ons biedt.

Geef een reactie

