Had ik nu maar vast een Indische Loopeend – Dag 102

Tot aan afgelopen week was het behoorlijk droog. Ik had al gelijk de illusie dat dit jaar de slakken weg zouden blijven. De hosta stond er geweldig bij en de paksoi deed het ook heel goed. Tot dit weekend. Ik wenste mijzelf regen toe, nou dat heb ik geweten. Dit weekend begon de overweldigende hoeveelheid regen met een hagelbui en sloeg gaten in mijn hosta. In een paar dagen was mijn watertank van 1000 liter gevuld en gaf de regen het startschot voor het slakkenseizoen. In twee dagen is meer dan de helft van mijn paksoi opgevreten.

WP_001761In de afgelopen jaren heb ik al van alles geprobeerd om slakken te verdrijven. Mijn laatste poging om iets tegen de slakken te doen is jammerlijk mislukt. Iemand had mij verteld dat ik afrikaantjes moest planten. Maar wat blijkt de slakken zijn dol op afrikaantjes. Had ik de boodschap verkeerd begrepen? Waren de afrikaantjes misschien bedoeld om de slakken aan te trekken? Het lijkt er wel op. Dus zal ik een aantal plekken in de moestuin vrij moeten maken om een serie afrikaantjes te planten zodat ze massaal daar naar toe kunnen trekken. Dat wordt dan poging nummer twee van dit seizoen.

In het plan voor ons eetbare landschap dat in ontwikkeling is wordt de Indische Loopeend geadviseerd. Dus ben ik mij een beetje gaan verdiepen in die beesten. Het zijn namelijk ideale slakkeneters. En eenmaal grootgebracht met slakken willen ze bijna niets anders meer en van het groen blijven ze af als er voldoende ander voedsel is. Het liefst zou ik vandaag nog een koppeltje in huis halen, maar helaas is het daarvoor nog te vroeg, want er is ook een vijver nodig zodat ze lekker kunnen badderen en zwemmen. Een vijver maakt onderdeel uit van het plan maar zover is het nu nog niet.

Dus voorlopig moet ik het doen met mijn meest effectieve maar arbeidsintensieve methode: het met de hand rapen van de slakken. Geen enkele andere methode is afdoende. Het is even niet anders.

2 thoughts on “Had ik nu maar vast een Indische Loopeend – Dag 102

  1. Pingback: De tuin schreeuwt om water – Dag 146 | Uit de Klei getrokken

  2. Pingback: Slakken bestrijden met knoflook en borstels – Uit de Klei getrokken

Geef een reactie

