Niet ploegen hoe doen anderen dat – Dag 100

Sinds ik aan dit project begonnen ben is de grote vraag die mij bezig houdt hoe de bodem gezond en vruchtbaar te krijgen. Moeten we nu wel of niet ploegen? De bodem is behoorlijk verdicht onder andere doordat er al jaren paarden op lopen en om daar zo maar wat op te gaan verbouwen is lastig. De echte permacultuur kenners zeggen “Niet ploegen, want daarmee verstoor je het bodemleven met zijn schimmels en zijn insecten”. Maar op een betonvloer is het ook lastig zaaien, dus daar ben ik beslist nog niet uit. Dat betekent een gedegen voorbereiding.

ploegenVorige week was ik voor een politiek debat in Wageningen en had ik een aantal interessante ontmoetingen. Uiteraard kijk in niet alleen met een politiek oog maar hou ik ook mijn oren en ogen open als het gaat om het agrarische vak. Naast het gebruik van pesticiden en de landbouwsubsidies waren er ook geluiden over biologische landbouw en veeteelt. En dat verheugende mij zeer.

Wat ik ervaar is dat de agrarische sector flink aan het veranderen is. Ik zie drie groepen ontstaan: een groep die radicaal het roer omgooit en bewust biologisch aan de slag gaat, een groep die noodgedwongen een nieuwe richting moeten inslaan en de groep die er totaal niets van wil weten. De laatste categorie hebben op school geleerd: “Een goede oogst begint bij goed ploegwerk” en blijven doen wat ze altijd gedaan hebben.

De grondsoort bepaalt ook voor een groot deel hoe de grond behandeld moet worden. Maar er is nog een factor die mede bepalend is of er geploegd moet worden. Namelijk het gewas dat er voorheen op heeft gestaan. Er zijn namelijk door de jaren heen gewassen ontwikkeld die resistent zijn voor ziekten en bepaalde insecten of zo gemanipuleerd zijn dat ze pesticiden overleven. Die gewassen verteren niet zo makkelijk. Niet ploegen betekent de organismen in de grond hun werk laten doen, maar die kunnen vaak niet op tegen gemanipuleerde gewassen, die dus langer dan gewenst in de grond blijven zitten. Overschakelen is dus niet eenvoudig.

Ik kreeg van een aantal mensen nog wat artikelen toegestuurd. Een van een Zeeuws-Vlaamse boer die noodgedwongen gestopt was met ploegen. Maar die na een aantal jaren van noeste arbeid zag dat de verandering zijn vruchten begon af te werpen en nu inziet dat er duidelijk verschil is in zijn grond met die van de buren. Je hoeft dus geen alternatieveling te zijn om een nieuwe weg in te slaan. Dat geeft mij wat meer vertrouwen in ons project, want soms denk ik wel eens “Waar beginnen wij aan?” Hoewel wij slechts 4 hectare hebben en niet van plan zijn massaproductie te gaan leveren. Mijn conclusie is daarom dat het van groot belang is om kennis en ervaringen uit te wisselen want dan zijn mensen bereid te vernieuwen.

Geef een reactie

