Zelfvoorzienend worden – Dag 98

Soms krijg ik de vraag van mensen: “Wat heeft zelfvoorzienend worden nu te maken met al die verschillende onderwerpen die je behandeld.” Tja een terechte vraag. Vaak is niet altijd een op een de link te leggen met mijn voornemen om zelfvoorzienend te worden. Maar eigenlijk ook weer wel, want waar gaat het om in dit leven? We willen allemaal prettig leven en er eigenlijk zo min mogelijk voor hoeven doen.

Een stukje natuurschoon in eigen tuin

Een stukje natuurschoon in eigen tuin

En alles wat wij nodig hebben in het leven komt in de basis voort uit wat de natuur ons biedt. Dus willen we een prettig leven dan moeten we met respect omgaan met de natuur. Bij mij zit de liefde voor de natuur diep en is soms jaren sluimerend aanwezig geweest. Er zijn jaren geweest dat ik ver af stond van de natuur en geen oog had voor mijn omgeving, maar alleen bezig was met werk om een zo comfortabel mogelijk leven te kunnen leiden. Maar dat betekende meteen ook dat ik geen oog had voor voedsel, de natuur en alle grondstoffen die nodig zijn om mij een comfortabel leven te verschaffen.

Als ik naar mijn kinderen kijk kan ik niet anders dan concluderen dat leeftijd een rol speelt. Als je jong bent ligt er een wereld voor je open met allerlei kansen en mogelijkheden maar ook veel verleiding en de behoeft ergens bij te horen. Wie heeft dat niet gehad? Ik in ieder geval wel. Maar dan komt er een dag waarop je wakker wordt en denkt: “Is dit nu alles?” Dan vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. Bij mij leidde dat ertoe dat ik weer de weg terugvond naar waar ik mij diep van binnen het gelukkigst bij voel: in harmonie leven met de natuur.

Voor mij is zelfvoorzienend worden de weg terugvinden naar waar het allemaal om draait in het leven: gezonde voeding, een dak boven je hoofd, je veilig voelen en tevreden zijn met wat je hebt. Om vervolgens toch comfortabel te kunnen leven. En daar werk ik aan. De weg daar naartoe is geen rechte weg. Het einddoel is ook niet waar het om draait, maar de reis er naar toe is waar het om gaat. Dat voegt wat toe aan het leven. Daarom onderzoek ik allerlei facetten van de weg om weer in harmonie met de natuur te kunnen leven.

Geef een reactie

